Китайският стартъп за електромобили Xpeng Motors подаде проспект за първично публично предлагане (IPO) на Нюйоркската фондова борса, сочат документи, цитирани от CNBC.
Въпреки че компанията не разкрива колко обикновени акции клас А ще продаде, Xpeng Motors заяви, че ще продаде 429 846 136 обикновени акции клас Б, според Комисията по ценните книжа и борсите. Освен това дружеството планира да набере 100 млн. долара – сума, която може да бъде променена.
Новините бяха обявени, след като CNBC писа, че компанията е набрала 400 млн. долара преди IPO-то от китайския гигант Alibaba, който е един от най-големите ѝ акционери, както и от Qatar Investment Authority (QIA) и суверенния фонд на Абу Даби Mubadala. QIA и Mubadala са инвестирали по 100 млн. долара всяка като част от този рунд.
Насочването на Xpeng към IPO в Ню Йорк се случва на фона на ескалиращото напрежение между САЩ и Китай, което заплашва листванията на китайски фирми на Wall Street.
Първичното публично предлагане ще даде на Xpeng още една инжекция със средства в брой в момент, в който тя се сблъсква с ожесточена конкуренция от редица играчи от Китай, включително Li Auto, която наскоро се листна в САЩ, WM Motor и Nio. Компанията се конкурира и с Tesla, която се постара да засили присъствието си в Китай със своя завод в Шанхай.
По-рано тази година Tesla започна да предлага на потребителите в Китай своя седан Model 3, произведен във фабриката в Китай.
В момента Xpeng предлага два модела на пазара – G3 SUV и седана P7. Последният се конкурира с Model 3 на Tesla.
Производството на G3 започна през ноември 2018 г. и към 31 юли 2020 г. Xpeng заяви, че е продала 18 741 бройки на потребителите. P7 започна да се предлага на клиенти през май тази година, а до 31 юли е продала 1 966 бройки от превозното средство.
Компанията планира да пусне трети електромобил през 2021 г., посочва се в документите и, подадени към Комисията по ценните книжа и борсите на САЩ.
Xpeng, която е основана през 2015 г., се опитва да се диференцира от конкурентите си, като залага на инвестиции в софтуер. Компанията има функция, наречена XPILOT, която дава на колите опции за полуавтономни функции, като автоматизирано паркиране. XPILOT е разработена от самата компания, а Xpeng я позиционира като конкурент на Autopilot на Tesla.
В шестте месеца, завършили на 30 юни, Xpeng генерира 1 млрд. юана (141,9 млн. долара) приходи, под сумата от 1,23 млрд. юана, които събра през същия период на миналата година. Част от магазините на Xpeng бяха принудени да затворят врати по време на коронавирусната пандемия в Китай през февруари и март.
Въпреки това нетната загуба за периода се свива до 795,8 млн. юана от 1,92 млрд. юана през първите шест месеца на 2019 г.