България ще трябва да е доста по-активна по отношение на промяната на регламенти и стратегии на държавата за развитие на индустрии, като стартъпи, с технологични компании, иновации с висока добавена стойност, ако иска да стане дестинация, която пазарите свързват с тези браншове.
P { margin-bottom: 0.08in } Това мнение застъпи в Update подкаст на Bloomberg TV Bulgaria председателят на Управителния съвет на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии Илия Кръстев.
По думите му сегашната ситуация дава възможност „да преформатираме“ част от икономиката, така че да се направи преход от дейности с по-малка добавена стойност към икономика с по-голяма добавена стойност, където пък оперират компаниите от аутсорсинг индустрията.
„Това е някакъв шанс за държавата, тъй като България с икономика с дейности с ниска добавена стойност няма шанс да се конкурира с други региони. Затова е крайно време е да престанем да се опитваме да дяламе камъни, а можем да направим колела и да задвижим колата в някаква посока. Това е една от индустриите, които могат да го постигнат“, категоричен е Кръстев, като визира аутсорсинга.
Според него България може да увеличи броя на чуждестранните инвеститори в страната в областта на аутсорсинга, но за целта е нужно да предприеме няколко ключови стъпки.
„Въпросът е по какъв начин се държим не само като компания, асоциация, комуникация и т.н., а по какъв начин се държим и като държава, когато става дума за законодателство и подкрепа“, коментира той.
Кръстев подчертава, че аутсорсинг компаниите обичайно не говорят за подкрепа в смисъла на програмите за помощ на фирми в риск, а за по-сериозен набор от неща, като регламента за работа извън офис и поощряване на инициативи, свързани с развойната дейност, за които в България, за разлика от всички други пазари, с които тя се конкурира, няма данъчни облекчения.
Кръстев вижда възможност относителният дял на аутсорсинга в БВП на страната до 2022 г. да е над прогнозирания до момента, като се има предвид и очакваното намаляване на растежа на БВП през тази година.
Той твърди, че ефектът от пандемията е бил по-слаб при аутсорсигна, тъй като компаниите в сектора са успели да продължат работата си от вкъщи без да нарушават обичайните си бизнес процеси.
Повече за начина, по който пандемията влияе на аутсорсинг индустрията у нас и как я променя може да чуете в записа.