16 банки от Германия, Франция и три други държави от еврозоната обявиха в четвъртък, че се очаква да бъде създадена „истинска европейска“ платежна система, която да заработи през 2022 г. и напълно да дигитализира един регион, в който половината от всички плащания на дребно все още се извършват в брой, предава Ройтерс.
Властите в Европейския съюз (ЕС) и централните банкери отдавна искат местен играч да се изправи срещу Mastercard и Visa, които са от САЩ, както и срещу технологични гиганти като Alipay и Google. Но това не се случи, въпреки че разплащанията в реално време са възможни в еврозоната от 2017 г.
В четвъртък Европейската централна банка приветства решението на банките да пуснат единна европейска платежна система до 2022 г., след като от години настояваше за идващо от индустрията решение, което да се конкурира с играчи като Visa и Mastercard.
“Целта е да се подсили Европа и да я направи по-независима“, коментира Тиери Лаборд, заместник-оперативен директор на френската банка BNP Paribas, която е част от проекта. „Ще го направим колективно, като съберем ресурсите си. Колкото до системите за дистрибуция, цените ще варират от една банка до друга, но инфраструктурата ще бъде паневропейска“.
Миналата година ЕЦБ заяви, че зависимостта от неевропейски играчи за две трети от некешовите плащания създава риск, че пазарът на разплащания няма да бъде подходящ да поддържа единния европейски пазар и еврото.
Т.нар. Европейска разплащателна инициатива има за цел да се превърне в нов стандарт в плащанията, предлагайки карта на потребителите и търговците на дребно в Европа, гласи изявлението на 16-те банки. Тя ще покрива всички видове трансакции, включително такива в магазините, онлайн, от потребител на потребител и други, в допълнение към съществуващите решения за разплащания.
Банките, които участват на този етап, са BBVA, BNP Paribas, Commerzbank, Deutsche Bank, Santander, ING, UniCredit и Societe Generale.
Очаква се разплащателната услуга да заработи официално през 2022 г.
В изявлението на банките се посочва, че кризата с Covid-19 е подчертала нуждата за универсално европейско решение за дигитални решения. По време на блокадите използването на кеш намаля, след като потребителите се насочиха към онлайн или безконтактни плащания.