Amazon запази позицията си на най-високо оценена марка в света, като увеличи стойността си с близо една трета до 415,9 млрд. долара спрямо миналата година, сочи класация на консултантската фирма Kantar, публикувана днес и цитирана от CNBC.
Годишният списък BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands подрежда компаниите като комбинира тяхната пазарна капитализация с това доколко достигат до над 3,8 млн. потребители по целия свят.
Apple се нарежда на второ място със стойност 352,2 млрд. долара, последвана от Microsoft с нейните 326,5 млрд. долара. Тази година Microsoft успя да надвие Google и да се окаже на трета позиция в списъка. Този възход отчасти се дължи на засилената употреба на софтуера Microsoft Teams, докато хората работеха от домовете си по време на пандемията, сочи докладът.
Въпреки че новините за коронавирусната пандемия доведоха до борсов срив през март, цената на акциите на онлайн бизнеси като Amazon скочи. В случая бизнесът на Amazon с доставки на стоки се засили значително през април, след като физическите магазини затвориха врати. (Въпреки това отговорът на компанията към кризата е остро критикуван).
„Въпреки че зависимостта на потребителите от доставките до вкъщи по време на пандемията отправи предизвикателство пред логистичните възможности на Amazon, тя също така потвърди силата на Amazon”, посочва Kantar в доклада си.
Alibaba е шеста в BrandZ списъка, а стойността ѝ е оценена на 152,5 млрд. долара, или с 16% нагоре спрямо миналата година, докато стойността на JD.com се е повишила с 24% до 25,5 млрд. долара според Kantar.
“Брандовете, които позволиха на хората да се справят с живота чрез дигитални услуги и да постигнат удобство и комфорт, като цяло увеличиха стойността си или поне се представиха по-добре от другите в своята категория“, гласи докладът.
Марките освен това са по-добре позиционирани да оцелеят тази финансова криза, отколкото бяха през 2008-2008 г., твърди Дейвид Рот, председател на BrandZ. „Компаниите разбират важността на инвестирането в изграждането на бранда и са по-силни и по-устойчиви в резултат на това“, допълва той.
Китайското приложение за видео TikTok е най-високо класиралият се нов участник в списъка с оценка от 16,9 млрд. долара. То се нареди над марки като KFC, Uber и Adidas. Но приложението на ByteDance все още е значително по-малко от конкурентни социални мрежи като Instagram, чиято стойност е 41,5 млрд. долара.
Общата стойност на марките в топ 100 в списъка достига 5 трлн. долара, или с 5,9% повече спрямо миналата година. Преди пандемията тяхната стойност се очакваше да нарасне с 9% според Kantar.
Класацията е поръчана от рекламната група WPP и е съставена от Kantar. За целта са разгледани над 17 хил. марки в 51 държави.
Ето и кои са най-високо оценените марки (млн. долара):
Amazon 415,855
Apple 352,206
Microsoft 326,544
Google 323,601
Visa 186,809
Alibaba 152,525
Tencent 150,978
Facebook 147,190
McDonald’s 129,321
MasterCard 108,129