Отключването на кола с iPhone е поредният пример за това как Apple взима една вече наложена технология и я прави по-универсална. Това коментира Александър Бойчев, директор „Иновации“ в Investor Media Group по време на участието си в подкаста на Bloomberg TV Bulgaria – Update.
По думите му функционалността, която беше представена тази седмица на Конференцията за разработчици на Apple, не е истинска иновация.
„Отключване през смартфон се предлага от 4-5 години. Свикнали сме когато говорим за такива услуги да разсъждаваме американоцентрично, че това са неща, които са приоритет на научната фантастика и Tesla, но всъщност те се случват от доста време“, обясни той.
Според Бойчев показаното на конференцията е „опит за масовизация, за универсалност на една функция за дистанционен контрол над автомобила, която на практика да го направи по-демократично“.
По този начин Apple се опитва да навлезе на терен, който автомобилните компании избягваха години наред и се съпротивляваха на тази промяна, твърди Бойчев, визирайки т.нар. инфотейнтмът предложения. „Говорим за това електрониката на автомобила да бъде разглеждана като затворена екосистема на автомобилната компания. Нещо съвсем различно от отворените стандарти на интернет, на смартфоните“, допълва гостът.
Той твърди, че автомобилните фирми са имали необходимост от пълен контрол над този тип функционалност по една причина – могат да печелят много от клиентите си от такъв тип предложения. Появата на Android Auto и Apple CarPlay обаче промени правилата на играта.
„Това, че в момента се появява електронен криптиран ключ вътре в телефона, вкарва работата с електрониката на борда на автомобила в изцяло нова посока – посока, в която автомобилните компании ще загубят още една битка за контрол върху собствената си технология“, категоричен е Александър Бойчев.
Apple отдавна се бори да запази репутацията си на компания, която опазва добре потребителските данни. Сблъсъците ѝ с ФБР в САЩ през последните няколко години са доказателство за това. Въпреки че от компанията беше поискано да отключи няколко криптирани смартфона, при това във връзка със случаи от значение за националната сигурност, американският технологичен гигант отказа да съдейста. В случая обаче опазването на данните в голяма степен остава в ръцете на самите потребители.
Във връзка със сигурността на данните и вкарването на още един ключов елемент, предполагащ деликатна за потребителя информация – ключът за личния автомобил, изниква въпросът доколко хората ще трябва да се притесняват за сигурността на данните, когато смартфонът им ще събира все повече информация за тях.
„Трябва да се притесняваме толкова, колкото се притесняваме за банковата си карта или за смартфона си. Ако не вземем елементарни мерки за защита на самото устройство, може да се притесняваме. Но ако спазваме нещата, които търпеливо и с годините Apple въведоха в експлоатация, като биометрия за идентификация, това е точно тази сигурност, за която хората говорят и от която имат нужда“, коментира Бойчев.
Цялото интервю чуйте в записа.