Пандемията на новия коронавирус засилва дигиталното разделение в САЩ, като увеличава печалбите на бизнеса, който стига до потребителите онлайн. Същевременно бизнесът, който разчита на по-традиционни модели за развитие, се бори за оцеляване, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Според някои анализатори процесът ускорява промени, които вече са в ход в някои части на американската икономика, по начин, който може да продължи дълго след отминаването на здравната криза. „Това, през което преминаваме в момента, е внезапна и екстремна версия на това, което беше много по-дълга, бавно движеща се тенденция“, коментира Джед Кокло, главен икономист в уебсайта за намиране на работа Indeed.
Много традиционни търговци на дребно, които от години наблюдават спад на трафика в магазините си заради онлайн конкурентите, сега затвориха обектите си, докато онлайн играчите преживяват бум на продажбите. Сектори, които отдавна се съпротивляват на това да преминат онлайн, сега се присъединяват към тренда. Лекари и терапевти разчитат на телемедицински решения, а кабинетите им са сравнително празни, йога студиата и други места за спорт предлагат тренировки от разстояние, а училища и университети прехвърлиха часовете си онлайн.
Медийният бранш вижда отдавнашна тенденция да набира сили. Макар че коронавирусната пандемия привлича много читатели в уебсайтовете, кризата засяга вече борещите се с проблеми местни издатели, които разчитат на спадащите рекламни приходи.
Преходът засяга и работниците. Онези, които могат да работят онлайн, все още получават заплати, докато онези, които зависят от личния контакт с хора, страдат. Рекордните 3,28 млн. души са кандидатствали за помощи за безработица в седмицата, завършила на 21 март, след като все повече обекти в САЩ затварят врати. Икономистите, анкетирани от Wall Street Journal, прогнозират, че ще още 3,1 млн. души ще подадат заявления в седмицата до 28 март.
Големият въпрос според икономистите е дали промените, създадени от този изненадващ, принудителен експеримент, ще станат постоянни след отминаването на пандемията. Ако това се случи, то може да трансформира американската икономика и да я отвори за нови видове бизнес и доставчици.
Никъде това не личи толкова силно, колкото в търговията на дребно – един от секторите с най-много заети в страната – 15,7 млн. души за февруари. Тъй като щатските и местните власти наредиха несъществените бизнеси да затворят врати, за да се овладее разпространението на вируса, физическите магазини спират работа, а онлайн търговците засилват своята доминация.
Gap, Macy’s и други търговци на дребно ще пуснат в отпуск хиляди служители от тази седмица. Междувременно Walmart, Amazon и CVS Health са сред онези няколко големи компании, които търсят да наемат близо 500 хил. американци в следващите седмици – много от тях като доставчици или служители в складовете, за да се справят с ръста на търсенето, породен от пандемията.
Докато купувачите останаха далеч от физическите магазини, онлайн платформите се радваха на 24% ръст на продажбите от 1 до 17 март спрямо същия период миналата година, сочат данни на Rakuten Intelligence.
Социалното дистанциране във връзка Covid-19 и затварянето на търговските центрове и магазините, предлагащи стоки, които не са от първа необходимост, мотивират все повече потребители да пазаруват онлайн, включително мнозина, които преди не са го правили. В това число попадат и по-възрастните, които са в особен риск в момента. Пандемията подхранва онлайн търговията и в частите от пазара, където досега потребителите по-скоро се съпротивляваха, като разкрасителните и хранителните продукти.
Въпреки че все по-голяма част от пазаруването се насочи онлайн през последните години, американските потребители държат да купуват определени продукти от физически магазини по редица причини. Такъв е случаят с парфюмите, които искат да помиришат, или с грима, който искат да пробват. Хранителните стоки, които сега бележат възход, могат да са по-скъпи, а и не са достъпни навсякъде.
При индустрията за разкрасителни продукти обаче има значителна промяна от началото на пандемията. Близо 70% от продажбите на такива стоки преди това са били свързани с посещение на магазин, а сега близо 70% от продажбите на индустрията се случват онлайн, твърди консултантската фирма OC&C Strategy Consultant.
Сега, когато потребителите свикват да купуват такива неща онлайн, това може да продължи и след края на пандемията.