Американският технологичен концерн Apple Inc. отчете рекордни приходи и се върна към ръста на печалбата в последното си фискално тримесечие след силни продажби на iPhone, приложения и на своите безжични слушалки AirPods.
Технологичният гигант отчете, че приходите през тримесечието до декември са се увеличили до 91,82 милиарда долара от 84,31 милиарда долара, обусловени от разцъфналите продажби на устройства и услуги, свързани с iPhone, като смартчасовници и абонаменти за стрийминг телевизия. Приходите от продажби на iPhone, които представляват повече от половината от общите приходи, нараснаха до 55,96 милиарда долара от 51,98 милиарда долара.
Нетната печалба нарасна до 22,24 милиарда долара от 19,97 милиарда долара, като маркира първото тримесечно увеличение на печалбата е повече от година и нов рекорд. Компанията заяви, че печалбата на акция през последното тримесечие е 4,99 долара. Анализаторите, изследвани от FactSet, очакваха печалба от 4,54 долара на акция.
За цялата година приходите на Apple са нараснали с 9% до 91,8 млрд. долара, като надминават собствените прогнози на компанията. Това е значителна промяна спрямо същото тримесечие на предходната година, когато тя трябваше да ревизира очакванията за приходите си надолу заради слабостта в Китай.
Печалбата на Apple е била подкрепена отчасти от приходите от продажбите на iPhone, които са се увеличили с 8% до 55,97 млрд. долара благодарение на силните нови модели на телефона.
„Това беше мощно тримесечие“, каза главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук.
Резултатите бележат завръщане към формата на Apple, която за първи път през миналата година не успя да отчете рекорд на тримесечни приходите от излизането на iPhone през 2007 г. Преди една година тя отмени своите насоки за първи път от повече от 15 години. Спадът на продажбите на iPhone и икономическото охлаждане в Китай доведоха до първото понижение на приходите от фискалната година от 2016 г. насам.
Компанията се опита да излезе от забавянето на бизнеса си със смартфони, като пусна нови услуги и аксесоари, които да се харесат на собствениците на 900 млн. iPhone в целия свят.
Добавянето на кредитна карта и услугата за абонамент за видео спомогна за увеличаване на приходите от продажби на услуги със 17% през последното тримесечие, заявиха от компанията. В това подразделение приходите възлизат на 12,7 млрд. долара. Този бизнес все още разчита най-вече на по-стари предложения като App Store, iCloud и Apple Music. Не е ясно колко добре се представят Apple TV +, Apple Card и абонаментът за игри Apple Arcade, но има признаци на слабо търсене на Apple News +, абонамента за цифрови списания на компанията.
Apple обаче не успя да отговори на очакванията на експертите в подразделението за услуги, което включва новото стрийминг предложение Apple TV +. Приходите тук бяха 12,7 милиарда долара, анализаторите обаче очакваха 13 млрд. долара. Изпълнителният директор на Apple Тим Кук посочи, че целта от 500 милиона потребители ще бъде постигната по-рано от очакваното. Кук добави още, че е много горд, че е концернът е добавил 100 милиона потребители. „Това е огромно число“. Като нова цел вече е зададен броят от 600 млн. потребители до края на годината. Той определи Apple TV + като "голям успех".
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent } a:link { color: #000080; so-language: zxx; text-decoration: underline } strong { font-weight: bold }
Междувременно пускането на пазара на струващите 250 долара AirPods Pro със шумопотискане помогна за отчитането на 37%-ен скок в бизнеса с носими устройства на компанията, който също включва смартчасовниците и iPod. Общите приходи от този бизнес възлизат на 10 млрд. долара.
Ръстът и на тези бизнеси насърчи инвеститорите и помогна на акциите на компанията да отбележат един от най-големите едногодишни ралита в историята. Apple добави за тази година над 725 млрд. долара към стойността си, много над общата пазарна стойност на Facebook Inc.
Apple заяви, че очаква приходи в текущия период между 63 и 67 милиарда долара. Анализаторите прогнозират приходи от 62,41 милиарда долара, според FactSet. Акциите на Apple, които удвоиха стойността си през последната година, поскъпнаха с 1% до 321,10 долара при извънборсовата сесия.
„Това е непрекъснато доказателство, че услугите могат да трансформират компанията“, казва Марк Стоукъл, главен изпълнителен директор на Adams Funds, инвестиционна компания със седалище в Балтимор, която управлява 2,5 милиарда долара и отчита Apple сред най-големите си залози.
„[Главният изпълнителен директор на Apple] Тим Кук пусна продукти, които не само са допринесли за приходите и печалбите, но са сторили това в екосистема, където тази дойна крава - бизнесът с iPhone - е бенефициент“, каза Стоукъл, цитиран от WSJ.
iPhone все още представлява по-голямата част от приходите на Apple, около 61% през последното тримесечие. Допълнителните камери за трите модела, които бяха пуснати през септември, както и намалението на цената на базовия модел с 50 долара, помогнаха за това бизнесът с iPhone да се върне към растеж. Apple генерира 56 млрд. долара приходи от iPhone през това тримесечие, което е с 8% повече от година по-рано. Това беше много по-добър резултат от празничния период на 2018 г., когато продажбите на апаратите спаднаха с около 15%.
За да придаде потенциален подем на бизнеса си със смартфони, Apple планира да пусне iPhone с по-ниска цена през тази година, който се очаква да бъде актуализация на модела от iPhone SE за 399 долара, който за първи път се появи на пазара през 2016 г. Очаква се също така да компанията да представи първите си 5G iPhone през есента, предлагайки ново поколение безжична скорост, а анализатори от Wall Street прогнозират връщане към ръста на доставките на iPhone през 2021 година.
Неотдавнашният вирус в Китай, вторият по важност пазар за Apple след САЩ, създаде ново предизвикателство за компанията. Тя разчита на Китай за почти една пета от продажбите си и на работната сила там, за да сглобява повечето от iPhone, iPad и Mac, които продава по целия свят. Усилията на правителството да овладее коронавируса чрез затваряне на производства заплашва да наруши както продажбите на Apple, така и нейната верига на доставки.
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent } a:link { color: #000080; so-language: zxx; text-decoration: underline } strong { font-weight: bold }
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent } a:link { color: #000080; so-language: zxx; text-decoration: underline } strong { font-weight: bold }