Трите компании за споделени електрически тротинетки, опериращи в София, излязоха с общо становище по повод предложените промени и допълнения в Закона за движение по пътищата (ЗОП), посочвайки, че не подкрепят част от мерките, предвидени в него, тъй като може да забави растежа на пазара.
„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочват в текста си Lime, Hobo и Brum Scooters.
Съгласно планираните промени в ЗОП носенето на каска при управление на електрическа тротинетка е задължително. Освен това се предвижва в тъмната част от денонощието да се кара с включени светлини и със светлоотразителна жилетка. Новите правила ще изискват движение на е-скутерите по велоалеите, а там, където няма такива - най-близо до дясната граница на пътното платно. Ограничението на скоростта е 25 км/ч.
От своя страна, Lime, Brum и Hobo посочват, че комуникират с всеки свой потребител кой е най-безопасният начин за използване на електрическите тротинетки. Сред изискванията са: навършени 18 години, да не се ползва алкохол, да се носи каска с удостоверен стандарт на качество, да не се кара по тротоари, а по велоалеи или в най-дясната част на пътната лента и да се спазват законовите разпоредби.
Трите компании се опасяват, че въвеждането на задължения, като носенето на каска, биха ограничили пазара, защото ще накарат някои хора да не се качват на този алтернативен начин за придвижване в града, който не замърсява въздуха.
„Вместо това ние призоваваме всички заинтересовани страни да работим по-усърдно за изграждане и подобряване на културата на движение по пътищата, както и на подходящата инфраструктура. Вярваме, че това е практична стъпка, която ще даде най-добри резултати в дългосрочен план“, посочват в становището си трите оператора.
Те приветстват желанието на властите да създадат регулация на този нов и развиващ се у нас пазар.