Факт е, че нито едно законодателство, дори и в САЩ и ЕС, не е правено за компании с този мащаб и за такива масиви лични данни, като големите технологични концерни. Неслучайно в ЕС законодателството за защита на личните данни отне толкова време, споделя в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Георги Малчев, маркетинг експерт, управляващ съдружник в Xplora BG.
„ЕС методично глобява Google, а САЩ започнаха да налагат глоби на Facebook. Нещата се случват, но при всички случаи са закъснели и със задна дата. Дали това ще промени значително индустрията – не“, коментира Малчев.
Според него тези компании имат огромна пазарна мощ, те могат „да правят неща, които да убият даден бизнес“.
„В ЕС имаше едно дело с глоба за над два милиарда долара. Тя беше наложена на Google, защото компанията настройва определени резултати да излизат в търсачката. Когато Google навлезе в Maps или нещо от типа, много бизнеси пострадаха“, заяви Малчев.
По негово мнение в европейски мащаб и в България над 60% от всички инвестиции в дигиталния маркетинг отиват в Google и Facebook. Тази тенденция расте и е трудно да се промени, защото те правят няколко неща. Първо „демократизират“ рекламата, а другото – те много работят върху развитието на самите платформи за реклама. „Оттам можете да достигнете до почти всеки потребител, толкова често, колкото желаете и имате контекст за него – във Facebook интереси и семейство, или в Google имате контекст на цялото дигитално поведение“, посочи експертът. "Те са много добри в това и когато спечелят и битката за интерфейса, т.е. откъде започваме, те могат много да променят начина на реклама", добави още той.
Технологичните гиганти интегрират екосистемите си и ако рекламите в медии дават достъп до човек веднъж, то Google и Facebook предоставят достъп до същия човек в много негови стъпки и се знаете докъде е стигнал.
„Когато има такъв мащаб на лични данни, е много трудно да се опазят. Това, което е много по-плашещо е, че с всяка интеракция в различните платформи ние оставяме сигнал. Имаше интересен казус с различни цени на часовници в Amazon, които явно се базираха на ценовата чувствителност на търсещите подобни стоки“, коментира още Малчев.