Базираната в Съединените щати компания за споделяне на електрически скутери Lime официално пуска своята услуга на българския пазар от днес. Това разкри в интервю за Bloomberg TV Bulgaria Тамаш Тот, оперативен директор на Lime.
За начало Lime ще предложи 150 скутера у нас, които ще могат да се наемат през мобилното ѝ приложение.
„Започваме със 150 скутера на улицата от ден едно. Броят им ще се увеличи с времето. Ще видим къде ги карат хората и според тяхното търсене може да предложим повече“, коментира още той.
Въпреки че преди месеци в LinkedIn се появи обява, че Lime търси кой да стане мениджър на бизнеса за България, такъв все още не е открит от компанията. По думите на Тамаш Тот Lime все още търси човек, който да управлява бизнеса ѝ в страната, а на този етап самият Тот ще остане у нас за 2 до 3 месеца, докато се открият подходящите кадри.
От Lime не разкриват какъв е размерът на инвестицията в българския пазар, но коментираха, че е близка до тази в Букурещ. Идеята на компанията е да навлезе в страната с по-малък брой скутери, да види как ще се приеме услугата от пазара, а след това да прецени дали и към колко голяма експанзия да се насочи.
Един от големите проблеми на София е липсата на достатъчно добра инфраструктура за придвижване на велосипеди, а съответно и на електрически скутери. Тот е на мнение, че това не е реално предизвикателство за Lime.
„Бил съм в редица градове, в много страни. София определено е готова за скутерите. Имате велоалеи. Отделени са от трафика и това е невероятно. Има места за паркиране“, коментира той.
Lime навлиза на българския пазар само няколко месеца преди настъпването на зимата. Този период може да се ползва от компанията за проверка дали бизнесът има потенциал да бъде разработен у нас, а през студените месеци да се посвети на други дейности, като поддръжката на превозните средства.
„Вероятно през зимата ще ограничим броя на скутерите. За нас това е нещо хубаво, защото можем да ги приберем и да се погрижим за поддръжката им, да ги разглобим, да сменим всички необходими части в скутерите“, посочи още Тамаш Тот.
На този етап скутерите на Lime ще се предлагат и паркират в централната част на София. От компанията вече са започнали преговори с общината за потенциални възможности за паркиране и извън центъра, но Тот очаква развитие по този казус в края на септември.
„Работим в тясно сътрудничество с общината, така че каквото и решение да вземат, ние ще го имплементираме веднага. Работим с тях от самото начало“, допълва Тот.
През юли българската компания Hobo разкри в предаването Update по Bloomberg TV Bulgaria, че ще стартира работа на пазара за отдаване на скутери под наем от септември тази година.
„Да, това [Lime] е най-голямата компания в света за споделяне на скутери. По-скоро смея да твърдя, че навлизането на такъв голям играч на нашия пазар може да помогне за идеята, защото с тях няма да сме толкова конкуренти, колкото ще съпътстваме тази зелена идея“, коментира основателят и изпълнителен директор на Hobo Теодор Рачев.
На въпрос дали е притеснен от конкуренцията от страна на Hobo, Тот обясни, че пазарната ниша все още е нова и „има място за всички”.
Двете компании са част от един все по-привлекателен пазар, който се очаква да достигне 41,98 млрд. долара в глобален мащаб до 2030 г., според проучване, проведено от Grand View Research. За сравнение миналата година сумата е била 17,43 млрд. долара.
Lime отдава под наем и е-велосипеди на част от пазарите, на които оперира, но все още няма подобни планове за България. Засега бизнесът ѝ тук ще се фокусира преди всичко върху електрическите скутери.
Какво още планира Lime за българския пазар и какво сподели Елица Панайотова от “Зелена София” за появата на този алтернативен транспорт в София, вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.