Виржини Льомер наскоро отваря имейла си, за да види съобщение от Amazon: таксите за търговци като нея във Франция ще бъдат повишени с 3%.
Льомер, самотна майка на две деца, създава компанията си за бижута Perle d’un jour през 2011 г., в която ръчно изработва огърлици, гривни и пръстени.
Собственичката на малък бизнес във Франция започва да продава продуктите си в Amazon преди две години, а сега получава около една пета от продажбите си през платформата.
Така че новината, че Amazon ще повиши таксите за нея и още хиляди други малки и средни френски търговци от октомври, се оказва неприятна изненада, пише CNBC.
Като причина за това компанията посочва – 3-процентния дигитален данък, който беше приет от френското правителство през юли.
Ходът на Amazon изглежда като директно влизане в конфликт с целта на властите в Париж да намалят разликата между големите технологични компании и средните по размер, и допълнително усложнява усилията на Франция да обуздае играчи като Amazon, Facebook и Google.
"Фактът, че такива компании плащат по-малко данъци във Франция от една голяма пекарна или производител на сирене, е истински проблем“, коментира френският финансов министър Бруно Льо Мер по-рано тази година.
Данъкът е насочен към компании, които генерират поне 750 млн. евро приходи годишно от „дигитални активности“, включително 25 млн. евро в самата Франция. Законът влиза в сила със задна дата – от 1 януари и ще носи около 500 млн. евро годишно.
Френският данък вече се сблъска с големи критики. Администрацията на Доналд Тръмп започна разследване на мярката и заплаши с ответни мита, след като коментира, че данъкът „несправедливо се цели в американски компании“. Икономисти и технологични компании, сред които и Amazon, предупредиха, че решението ще доведе до по-високи цени за потребителите.
А днес директори на Amazon, Facebook и Google ще се изкажат по време на изслушване през американското правителство по повод данъка. В подготвените документи по повода Питър Хилц, директор международни данъчни политики и планиране в Amazon, посочва, че данъкът е „дискриминиращ“ и „вреден“. Той твърди, че ще има „негативен ефект върху десетки хиляди малки и средни компании, които използват услугите на Amazon, за да достигат до клиентите във Франция“, включително над 10 хил. търговци, базирани в страната.
Льомер твърди, че Amazon ѝ носи стресиращо преживяване, тъй като „потребителят е цар“. Тя предпочита Etsy, където генерира 70% от общите си приходи, защото по думите ѝ платформата я таксува само с 10%.