Apple е генерирала по-малко от половината (25,99 млрд. долара) от общите си приходи за тримесечието от продажбата на iPhone за първи път от 2012 г. насам - знак, че компанията се насочва към живот отвъд флагмана си, пише Bloomberg. Още по-сериозен срив на продажбите бе избегнат благодарение на сериозни намаления на цените в Китай - вторият по големина пазар за концерна след САЩ, и кампании по връщане на стари устройства. Спадът с почти процентни пункта в подразделението за iPhone (Apple вече не дава информация за броя продадени устройства), е компенсиран от ръстове в другите отдели.
Въпреки че Apple отчете рекордните 11,5 млрд. долара приходи от услуги за фискалното трето тримесечие, тя показа силно представяне на носимите си устройства, като Apple Watch, но все още не може напълно да се отърси от зависимостта си от iPhone. Макар тези две продуктови категории да растат, те все още са свързани със смартфона.
Всички основни услуги и носими устройства на компанията, в това число часовникът Apple Watch и слушалките AirPods се нуждаят или работят най-добре със смартфон на Apple. Услуги като App Store, Apple Play, Apple News+ и предстоящата аркадна игра се ползват предимно на iPhone.
Комбинирани, двете основни независими продуктови линии на Apple, които не са свързани с iPhone - компютрите Mac и iPad, са генерирали само около 20% от приходите за третото фискално тримесечие, въпреки ръстовете спрямо година по-рано, обяви базираната в Купертино, Калифорния, компания. Освен това Apple работи по очила за смесена добавена и виртуална реалност, които ще излязат през следващите години, но те вероятно също ще разчитат на iPhone.
За да има успех отвъд iPhone, Apple ще трябва да продължи да продава смартфоните си или да направи музиката, дигиталните разплащания, видеото и други услуги достъпни и достатъчно добри за други мобилни устройства. Приходите от смартфони са се свили с 12% през тримесечието спрямо година по-рано, но директори на Apple заявиха, че тазгодишните усилия за възраждане на приходите от продажби чрез намаления, повече финансови опции и различни програми, вече работи.
Главният финансов директор Лука Маестри заяви, че програмата в магазините “показва добра инерция”, а според главния изпълнителен директор Тим Кук компанията се радва на “силен отзвук от потребителите”.
Бъдещето на Apple
Оптимизмът на директорите се простря и в прогнозата на компанията за текущото тримесечие, в което ще дебютират и новите модели iPhone. Apple прогнозира приходи между 61 и 64 млрд. долара за периода, завършващ през септември, надминавайки средната прогноза на анализаторите за 61 млрд. долара.
Прогнозата помогна на цената на акциите на Apple да се покачи с 4,3% по време на следборсовата търговия в Ню Йорк до 208,78 долара.
Освен това Кук изрази надеждата си, че музиката, видеото и другите услуги на компанията ще продължат да носят успехи, посочвайки, че годишните приходи от категорията са на път да достигнат 50 млрд. долара до 2020 г. - цел, поставена през 2016 г.
Кук беше запитан дали Apple планира да направи услугите си по-малко зависими от собствения хардуер на фирмата, но той отказа да коментира тази тема.
За подразделението за услугите – вече второто по приходи поделение, Тим Кук не крие амбициите си. Според изпълнителния директор Apple е напът да постигне самоналожената си цел да удвои приходите от продажбите на отдела за услуги до 2020 г. в сравнение с данните от 2016 г. В последното тримесечие на 2016 г. приходите от услуги възлизаха на 7,17 милиарда долара. Следователно през четвъртото тримесечие на финансовата 2020 г. компанията се цели в приблизително 14,34 млрд. долара. С нарастването на дивизията Apple иска да бъде подготвена за по-нататъшното отслабване на пазара на смартфони.
Кук инвестира много, за да постигне целта си. Пускането на пазара на кредитна карта, влизането в телевизионния бизнес и услугата за игри като конкуренция на Google и Microsoft – всичко това е планирано за тази година. Apple обаче предупреждава да не се очаква твърде рано значителен принос на новите услуги, тъй като за индустрията обичайни винаги са няколко безплатни тестови месеца, преди клиентът да реши дали реално да завърши абонамента си. В момента Apple съобщава за 420 милиона платени клиенти за своите услуги. Въпреки това финансовият директор на Apple Лука Маестри вярва, че новите услуги значително ще разширят тази база.
В същото време това е най-голямата промяна, която Тим Кук възнамерява да инициира: преминаването на концерна от доставчик на хардуер с еднократни приходи на устройство към доставчик на услуги със свързана хардуерна продажба, който непрекъснато генерира допълнителни приходи през годините с всяко продадено устройство. Тази тактика обаче не е без рискове.
Така например понастоящем ЕС подготвя задълбочено разследване за потенциални нарушения на правата на конкуренцията срещу практиките на Apple за обслужване. Разследването е след жалба на музикалната услуга Spotify. Услугата за стрийминг се чувства онеправдана от това, че трябва да предаде 30% от приходите си от абонаменти в приложението за iPhone на Apple за първата година и 15 процента – за втората година. Това затруднява иновациите и конкуренцията, твърди Spotify. Подходът на Apple принуждавал доставчици на трети страни като Spotify изкуствено да увеличат цената на собствените си продукти, докато те не станат по-скъпи от собствената алтернатива на Apple - Apple Music. Действителното въздействие на разследванията на ЕС все още е отдалечено на много месеци или години. Въпреки това средата за компании като Apple, Google или Amazon става все по-сурова, защото дори Министерството на правосъдието на САЩ възнамерява да разгледа внимателно практиките, с които компаниите на така наречената „платформена икономика“ развиват своята понякога огромна пазарна мощ. Това може да означава, че доставчици като Apple или Google вече не могат да предлагат свои собствени продукти в магазините си, което може да означава края на Apple Music или Apple TV.
Но Кук е въоръжен и за такива проблеми. През изминалото тримесечие Apple съобщи, че е върнала около 21 млрд. долара на своите акционери. Само 3,6 милиарда долара от сумата обаче са реални дивиденти. 17 млрд. долара са били изразходвани за обратно изкупуване на 88 милиона акции на Apple от пазара. Това може да обясни защо акциите на Apple напоследък са в напълно противоположен тренд на тенденцията на индекса S&P 500, в който са листнати.
“IPhone продължава да е основното ДНК на Apple и тези усилия в посока усилите и носимите устройства показват, че компанията може да премине метаморфоза, а Wall Street смята това тримесечие като основополагащо за постигането на тази цел”, коментира Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities.