Американските депутати притиснаха по време на изслушване директор на Amazon.com във връзка с обвинения, че компанията се конкурира със собствените си търговци и ги принуждава да купуват реклама и други услуги, предава Ройтерс.
Освен това властите поискаха обяснение от Apple за таксите за приложения и покупките в самите приложения, а от Facebook - за бързо променящите се политики за опазване на данните. Google пък пък беше разпитана за това дали оставя конкурентите си на заден план в резултатите от търсенето.
Комисията, пред която се явиха представителите на големите технологични компании, няма властта да ги накажи, а всяко усилие за промяна на антитръстовото законодателство, засягащо тези организации, ще се сблъска със съпротива в управлявания от републиканците Сенат. Така че изслушването послужи по-скоро като начин да се покаже недоволството от много от бизнес практиките на въпросните компании.
Дейвид Сислайн, председател на антитръстовата комисия, притисна Нейт Сътън, представител на Amazon, по обвиненията, че онлайн търговецът използва данните на незаивимите търговци в платформата, за да разработва продукти за продажба, като по този начин се конкурира с тях.
„Твърдите, че не се консултирате с данни, за да се конкурирате с други търговци онлайн. Вие събирате огромни обеми от данни за цени и за това кое е популярно“, коментира Сислайн скептично. „Твърдите, че не използвате това по никакъв начин, за да популяризирате продуктите на Amazon? Господине, напомням ви, че сте под клетва“, заяви той.
Сътън отговори, че данните са използвани единствено, за да се предсказва какво искат клиентите и то да им се предложи. „Алгоритмите са оптимизирани към това, което клиентите искат да купят, независимо от продавача“, твърди той.
Мат Перо, ръководител развитие на глобални политики във Facebook, се сблъска със скептицизма на члена на Камарата на представителите Ханк Джонсън от Джорджия, когато Перо подчерта многото конкуренти на Facebook в сферата на социалните мрежи. „Бих желал да знам кой е този конкурент“, заяви Джонсън. „Той не е очевиден“.
Властите не питаха за антритръстовите разследвания на четирите компании, които се провеждат от Министерството на правосъдието и Федералната търговска комисия. Нито притиснаха Facebook за предложеното споразумение с комисията на стойност 5 млрд. долара за приключване на случая с Cambridge Analytica.