Производителите на автомобили и технологичните компании са инвестирали милиарди в проучвания в сферата на автономните превозни средства. Но индустрията има две големи предизвикателства, които да преодолее, преди самоуправляващите се коли да станат широко разпространени - технологични и бизнес модели, които могат да генерират печалба, твърди Мишел Авъри, ръководител автомобна мобилност към Световния икономически форум, цитиран от CNBC.
“Пред нас стоят няколко големи предизвикателства. Първото, очевидно, е технологичното предизвикателство”, коментира той по време на събитие в Китай.
Индустрията разчита на съвместната работа и споделянето на данни между компаниите, така че да могат да изградят въпросната технология. Ако продължаващите търговски търкания между САЩ и Китай попречат на фирмите да споделят географски специфични пакети от данни, Авъри твърди, че това “реално ще постави в безизходица растежа на индустрията” и ще попречи на компаниите да оперират извън собствените си страни.
И все пак експертът посочва, че вероятно ще станем свидетели на повече сливанияи придобивания, както и на повече партньорства в тази сфера - между производителите на коли и технологичните компании.
Наскоро смартфон гигантът Apple придоби стартъпа за автономни коли Drive.ai, което потвърди, че производителят на iPhone продължава да има интерес в сферата на софтуера за самоуправляващи се превозни средства.
“Двете страни се нуждаят едни от други, а пазарът е толкова голям, така че смятам, че има много възможности всички да спечелят”, посочва Авъри. Според нея другото голямо предизвикателство е създаването на бизнес модел за автономните коли.
“Наблюдаваме големи разлики между цялата идея за бизнес модела на роботакситата спрямо това, което виждаме в области като търговските превози, минното дело и строителството, където бизнес моделът може да е по-лесен за създаване”, допълва Авъри.