През изминалата седмица стойността на акциите на производителя на електромобили Tesla Inc. се понижи до своето най-ниско ниво от почти две години и половина, след като медиите отразиха поредната катастрофа, в която беше намесен автомобил на компанията, последвана от закана на основателя и главен изпълнителен директор на концерна Илон Мъск да предприеме сериозни мерки по отношение на съкращаването на разходите, за да осигури средства за следващите 10 месеца, анализира Bloomberg.
Поради тази причина не беше изненадващо и решението на Tesla да отложи своите планове за стимулиране на своя бизнес със соларна енергия. Според появилите се новини компанията разглежда различни продукти за своята соларна фабрика Gigafactory в Бъфало, Ню Йорк, заради понижените продажби и факта, че голяма част от соларните клетки, произведени от бизнес партньора Panasonic, в момента се доставят на конкурентите отвъд океана.
Докато фокусът е насочен върху забавянето на моделите от автомобилното портфолио на компанията, е лесно да се забрави колко важен продукт е соларната енергия за концерна и неговото устойчиво бъдеще.
През октомври 2016 г., по време на събитие в Калифорния, Мъск показа своя продукт – стъкло с вградени соларни клетки, което се използва като покритие за покрив и същевременно генерира енергия. Соларният покрив на Tesla изненада медиите и постави началото на една тенденция, свързана с компанията, която продължава и днес – приемане на депозити от купувачите при предварителни поръчки, след което започва един продължителен процес на забавяне в производството и доставките.
Мъск често е критикуван за своите големи обещания, които обикновено биват последвани от не толкова впечатляващи практически резултати.
Но тук става въпрос за един по-сериозен проблем – основната цел на компанията. С налагането на електромобилите на глобалния автомобилен пазар Tesla се стреми същевременно да развие своя бизнес със слънчева енергия, за да затвори кръга за потребителите. Още през 2016 г. Мъск намекна, че иска да съсредоточи Tesla върху соларната енергия, като това беше доказано и от придобиването на компанията SolarCity.
За момента Мъск продължава да стои встрани от своята основна стратегия.
Въпреки че Tesla все още не е изпълнила всички доставки на обещания Model 3 за 35 хил. долара броя, а хиляди потребители очакват своите соларни покриви да бъдат инсталирани, компанията вече разработва нови планове за пикап Model Y и роудстър, който може да развие от 0 до 100 км за по-малко от 2 секунди.
А Мъск все още не е посетил своята соларна фабрика в Бъфало, където броят на работниците продължава да се топи.