Uber Technologies обяви, че общите резервации за услугата й за споделено пътуване и за бизнеса й с доставки на храна са достигнали 50 млрд. долара миналата година. Това е признак за размера и глобалния обсег на компанията, която се готви да омае инвеститорите в едно от най-големите първични публични предлагания до момента, съобщава Ройтерс.
Но оповестените от компанията данни в петък показват, че приходите й са нараснали само с 2% през четвъртото тримесечие, което означава, че Uber продължава значително да субсидира бизнеса си на конкурентни пазари, а това повдига въпроси за перспективите й за растеж.
Приходите за цялата година на Uber за 2018 г. са възлезли на 11,3 млрд. долара, или ръст 43% спрямо предходната година. Загубите й преди данъци, амортизации и други разходи са достигнали 1,8 млрд. долара, което е подобрение спрямо 2,2 млрд. долара през 2017 г.
Uber подчерта данните за годишните си резервации, които са се увеличили с 45% спрямо 2017 г. в отчета си с подбрани цифри за четвъртото тримесечие и цялата година. Компанията има подобна практика от няколко тримесечия в очакване на IPO-то си. Данните за цялата година са особено важни, тъй като показват на потенциалните инвеститори траекторията на бизнеса в сравнение с по-хаотичните резултати на Uber за тримесечие.
Първичното публично предлагане на Uber може да стане факт още през второто тримесечие на тази година. Компанията се конкурира ожесточено с Lyftза първото IPO на компания за споделено пътуване. „Миналата година беше най-силната ни до момента, а четвъртото тримесечие постави нов рекорд“, заяви главният финансов директор на Uber Нелсън Чай в комюнике.
Компанията съобщи, че брутните й резервации за четвъртото тримесечие са достигнали рекордните 14,2 млрд. долара, което е повишение с 11% спрямо предходното тримесечие. Това е подобрение, след като ръстът на резервациите се забави до едноцифрен процент през по-голямата част на миналата година.
Приходите на Uber за четвъртото тримесечие са достигнали 3 млрд. долара, което е ръст с 2% спрямо третото тримесечие и 24% спрямо предходната година.
Ожесточена конкуренция
Услугата за доставки на храна, Uber Eats, съставлява над 2,5 млрд. долара от резервациите на тримесечие, съобщава запознат източник. Компанията обяви, че Uber Eats е най-големият онлайн бизнес за доставка на храна извън Китай.
Uber трябва да убеди инвеститорите на публичния пазар, че пазарният й дял, траектория на растежа, глобален мащаб и разнообразие на бизнеса я правят привлекателна инвестиция въпреки огромните й загуби.
„Uber трябва да покаже, че може да контролира разходите и да печели пари, да даде силен аргумент, че бизнес моделът й не е счупен и че може да постигне и задържи рентабилността въпреки проблемите с шофьори, клиенти и политици“, казва Дейвид Брофи, професор по финанси в Ross School of Business към Мичиганския университет.
Продължаващата ожесточена конкуренция с други компании за споделени пътувания остави Uber на червено.
Съревнованието в Индия с услугата за споделени пътувания Ola, в Латинска Америка с Didi Chuxing и в Близкия изток с Careem подложи Uber на натиск да намали цените, да увеличи комисионните за шофьорите и да инвестира усилено в маркетинг и наемане на служители. Компанията води преговори с Careem от средата на миналата година за потенциално сливане, но компаниите не са постигнали споразумение.
Uber Eats също се бори в оживената индустрия на доставките на храна, което я принуди да възприеме тактика на отстъпки в цената, за да се конкурира с компании като стартъпа за доставки на храна DoorDash, който е в процес на набиране на 500 млн. долара от инвеститори при оценка от 6 млрд. долара, както и с компанията Postmates, която подаде документи за IPO този месец.
Засега Uber не планира да намали инвестициите в Uber Eats или в други области с големи разходи като разработването на автономни автомобили, за да излезе на печалба. Загубите на компанията преди лихви, данъци и амортизации се увеличиха през четвъртото тримесечие до 940 млн. долара, което е скок с 43% спрямо предходното тримесечие и с 21% спрямо 2017 г.