Компанията Google, родена през септември 1998 година, празнува днес 20-ата си годишнина с пресконференция в Сан Франциско. Започнала като обикновена търсачка, днес тя е една от най-могъщите мултинационални компании на планетата, която привлича милиарди долари и . . . критики, информира АФП, цитиран от БТА.
Преди 20 години, на 4 септември 1998 година, в градчето Менло Парк, Калифорния, е регистрирана компанията Google. В момента тя е сред най-големите американски корпорации и се занимава с интернет търсене, реклама, производство на софтуер и хардуер.
През 1995 г. докторантите на Станфордския университет американецът Лари Пейдж и роденият в СССР Сергей Брин по време на работата по дисертацията си проявяват интерес към математическите свойства на "Световната мрежа" (World Wide Web, WWW). Скоро те решават да създадат по-удобен механизъм за търсене в интернет и разработват собствен алгоритъм за подреждане на страниците. През август 1996 г. новата им система за търсене започва работа в мрежата с адрес google.stanford.edu. Като име за търсачката програмистите използват леко изменено изписване на числото "гугол", обозначаващо единица със 100 нули (googol на англ. език), за да покажат хипотетично възможният брой на страниците в интернет.
На 15 септември 1997 година, изоставяйки докторантурата, Пейдж и Брин регистрират за системата си отделен домейн, а на 4 септември 1998 година в Калифорния основават компанията Google.
Google не е първата интернет търсачка. При създаването й вече съществуват AltaVista, Yahoo! и други, но Google се отличава с по-доброто качество на търсенето и семплата, ненатоварена с реклами, начална страница.
До 2003 година Google става най-популярната търсачка на световния пазар, изпреварвайки Yahoo!. В момента компанията на практика е световен монополист при търсенето в интернет, с изключение на Русия, където се конкурира с местната Яндекс, и Китай, където основният пазарен дял е зает от Baidu.
През 2004 г. Google за първи път пусна свои акции на борсата и постепенно започна да разширява сферата на дейността си. През същата година компанията отвори за достъп по покана пощенската услуга Gmail, на следващата година бе пусната картографската услуга Google Maps, започна работата по електронния преводач Google Translate и бе купен сайтът за публикуване на видеозаписи YouTube, който вече е сред най-посещаваните в света.
Икономическият модел на Google е като на Facebook: рекламата, насочена директно към потребителите благодарение на техните персонални данни, събирани и смилани от нейните алгоритми. Според прогнозите на компанията за маркетингови изследвания eMarketer двата мастодонта вероятно ще погълнат 57,7 на сто от приходите от онлайнреклама в САЩ през тази година.
Google обаче е и под прицела на регулаторните власти и то най-вече в ЕС. Основната причина за това е доминиращото й положение в търсенето в интернет, рекламите и мобилните експлоатационни системи. Android е качена на 85 на сто от смартфоните в света, отбелязва АФП.
Google бе глобена с 2,4 милиарда евро през 2017 година от ЕС заради злоупотреба с доминиращото си положение в онлайн търсенията, а тази година Брюксел я санкционира с нова рекордна глоба от 4,34 милиарда евро за злоупотреба с доминиращото положение на Android, която компанията обяви, че ще обжалва.
Google е обект и на критиките на президента Доналд Тръмп в САЩ заради "манипулиране на резултатите при търсене, за да бъдат потиснати консервативните гласове". Google отхвърли категорично тези упреци.