Градският съвет на Ню Йорк реши да ограничи броя на лицензите на услугите за споделено пътуване, като Uber Technologies и Lyft Inc, до една година. Това е удар за компаниите, които разчитат на градове като този за основен източник на приходите си, коментира Ройтерс.
Това е първият подобен ход от страна на американски град и е част от пакет от мерки, който включва и определянето на минимална работна заплата за шофьорите.
Пакетът, срещу който се противопоставят големите компании за споделено пътуване, има за цел да ограничи задръстванията по пътищата и да увеличи заплатите на шофьорите. Мерките идват в момент, в който има огромен ръст на броя на автомобилите за споделено пътуване. Спадът на печалбата обезкуражи много водачи на таксита, а от нюйоркската организация на таксиметровите шофьори заявиха, че е имало шест самоубийства на шофьори през последните шест месеца.
Кметът на Ню Йорк Бил де Бласио заяви, че възнамерява да подпише законопроектите, което ще даде старта на 12-месечен период, в който нито един лиценз за предлагане на споделено пътуване няма да бъде издаден, с изключение на превозни средства за хора със специални потребности. В едногодишния период ще бъде проучено влиянието на тези услуги върху околната среда, трафика и традиционните таксита.
Новите регулации също така позволяват на градските власти да определят минимално заплащане за шофьорите на този вид услуги.
"Действието ще спре притока на коли, който допринася за задръстванията по улиците“, обяви той.
Броят на автомобилите за споделено пътуване, работещи в града, е скочил от 12 600 през 2015 г. до около 80 хил. тази година, твърди Комисията за таксиметрови услуги и лимузини в Ню Йорк. Около 14 хил. са жълтите таксита, които работят в града.
Усилията за ограничаване на транспортните услуги в Ню Йорк, най-големият американски пазар на Uber, пречат на бизнеса на компаниите за споделено пътуване, включително на Uber, Lift и Via.
"12-месечната пауза в издаването на нови лицензи ще застраши една от малкото надеждни транспортни възможности, без да прави нищо, за да оправи метрото или да облекчи задръстванията“, заяви Uber.
Според Lyft решението ще доведе дотам, че хората в Ню Йорк „ще се върнат в ерата, когато беше трудно да намериш транспорт“.
Via, която управлява споделени пътувания с установени спирки, се надява, че градът ще направи изключение за такива услуги, които според нея намаляват задръстванията и осигуряват на шофьорите най-много пари.
В имейли до близо 5 милиона нюйоркчани през миналия месец Uber заяви, че пътниците ще бъдат изправени пред по-високи цени, по-дълги часове на изчакване и по-малко предлагания при външните предградия на града.
Алиансът на таксиметровите работници в Ню Йорк, 18 000-членен съюз, представляващ таксиметровите шофьори на града, приветства вота на Съвета като победа.
„Ню Йорк е първият град в страната, който претворява исканията на шофьорите в законодателството", се казва в изявление на неговия уебсайт.
През миналия месец изпълнителният директор на Uber и президентът на Lyft адресираха оплакванията, свързани със задръстванията, по време на технологична конференция в Аспен, Колорадо.
Те заявиха, че се опитват да разширят услугите си, като намалят зависимостта от автомобили. Тези усилия са видими например от сделката за придобиването на велосипедите JUMP от страна на Uber и сделката със скутерите Lime. Lyft пък придоби компанията за споделяне на велосипеди Motivate. Тя също така обеща да направи половината от пътуванията си с фиксирани спирки и повече пътници до 2020 г.