Корабната индустрия играе съществена роля в движението на глобалната икономика и като всеки друг главен сектор, въздейства върху околната среда.
През 2012 г. международното корабоплаване беше отговорно за отделянето на 796 милиона тона емисии на въглероден диоксид – около 2,2 % от световните емисии през същата година, сочат данните на Международната морска организация, цитирани от CNBC.
В Северна Европа, финландската компания Viking Line, която е водеща в превозите в Балтийско море, търси начини за намаляване на негативното влияние върху природата с иновативни методи.
„Viking Grace е ферибот за пътнически круизи, изпълняващ плавания между Турку и Стокхолм“, обяснява Кай Таколандер, вицепрезидент и финансов директор на Viking Line.
Корабът е дълъг 218 м и превозва комбинирано пътници, коли и товари. Таколандер обясни, че корабът е задвижван от 4 основни двигателя, произведени от Wartsila.
“Използваме газ като гориво, но имаме резервна система за дизел за аварийни ситуации“, добави той, отбелязвайки, че всеки един от двигателите е с мощност от 10 хил. конски сили.
Viking Grace е пионер – първият пътнически кораб с подобни размери, който се движи с втечнен природен газ без серни примеси, смятат в Viking Line. “Емисиите при този газ са с 85% по-ниски, отколкото при обикновения традиционен дизелов двигател“, каза Таколандер и добави: „Емисиите на сяра са много по-ниски“.
Корабът използва и иновативна плавателна система – 24-метрово цилиндрично роторно платно, продукт на финландската компания Norsepower Oy. Платното използва за задвижване т.нар. „ефект на Магнус“. Когато роторът се върти, въздухът преминава от страната с по-ниско налягане към другата. Разликата в налягането създава енергия, която задвижва кораба.
Като цяло тези иновации спомагат за редуцирането на вредното въздействие на ферибота върху околната среда. „Решението ни да използваме тази технология се базира на симулации, които показват как може да спестим до 300 тона гориво“, допълни Таколандер, „което означава, че можем да намалим емисиите на въглероден диоксид до 900 тона годишно“.