Производителят на смартфони Xiaomi постигна успех със стилни, но евтини модели на развиващите се пазари, включително на вътрешния ѝ пазар Китай. Въпросът е дали тази формула може да проработи на пазари като Европа, където Samsung Electronics и Apple доминират, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Отговорът ще определи дали Xiaomi наистина заслужава оценката от поне 70 млрд. долара, която източници, запознати с въпроса, твърдят, че тя търси при първичното си публично предлагане, планирано за тази година.
Миналата седмица базираната в Пекин Xiaomi отвори първия от 10-те брандирани с нейната марка магазини в Париж, както и един в Милано. В парижкия магазин, който се намира на пет минути разстояние от Помпиду, Xiaomi продава два модела смартфони от висок клас, както и някои от своите други устройства, включително преносими колонки и електрически скутери.
Европейските усилия на компанията бяха стартирани миналата година в Испания, където вече има три магазина на Xiaomi. Отвъд Франция и Италия фирмата вече има планове за Великобритания, Германия и Холандия, коментира старши вицепрезидентът Уан Сян, който отговаря за глобалната експанзия.
"Виждаме страхотна възможност“, коментира Уан, обяснявайки, че конкуренцията в Европа „не е достатъчно силна“.
Залозите за Xiaomi са големи. Нейните планове в САЩ са с неясно бъдеще заради нарастващото напрежение между Вашингон и Пекин във връзка с търговските им отношения. Китайските технологични компании вече не се радват на американското гостоприемство. По-рано тази година Huawei Technologies, третият по големина производител на смартфони в света, не успя да навлезе на пазара в САЩ. През април Министерството на търговията забрани на американски компании да продават технологии и компоненти на ZTЕ.
Уан твърди, че Xiaomi планира да влезе в САЩ, но не бърза: „Трябва да постигнем успех на едно място, а след това да се насочим към друго“.
Продажбите в Европа се насочват към обещаващ старт. Xiaomi беше шестият по популярност производител на смартфони в Западна Европа през първото тримесечие, в рамките на което продаде 621 хил. бройки. Това е над отчетените година по-рано 18 хил. устройства според IDC. Тя е номер едно в Гърция, с 24% пазарен дял, надминавайки Samsung и Apple. В Испания пък е на четвърто място с 12% дял по данни на IDC.
Отвъд плановете да отваря магазини, за да популяризира марката, Xiaomi сключи сделки с четири ключови телекомуникационни оператора, включително Orange, за продажбата на смартфони, обясни Уан.
Ниският клас устройства Redmi носи около 92% от продажбите на смартфони на Xiaomi според Canalys, но компанията се насочва към по-платежоспособните потребители с модели като Mi Mix 2S. Той предлага функции, подобни на тези на високия клас конкуренти, но на по-ниска цена – 500 евро във Франция, докато iPhone X на Apple започва от 1159 евро.
Предстои да видим как ще се представи този подход на пазари, където купувачите на висок клас устройства са готови да плащат повече и където телефоните често се продават в партньорство с мобилните оператори.