Amazon.com увеличи повече от два пъти своята печалба и прогнозира силни пролетни резултати, след като вдигна цената на абонамента за Prime в САЩ, добави игри по американски футбол и се насочи към бизнес със своите облачни услуги, предава Ройтерс.
Резултатите показаха огромната сила на компанията, която разширява бизнеса си много отвъд простото доставяне на стоки, а всичко това предизвиква недоволството на президента Доналд Тръмп.
Прогнозата надмина очакванията на Wall Street и изпрати цената на акциите със 7% нагоре до нова рекордна стойност по време на следборсовата търговия и добави 8 млрд. долара към нетното богатство на Джеф Безос, главния изпълнителен директор и най-голям акционер в компанията.
Базираната в Сиатъл компания отмъква от бизнеса на по-стари конкуренти, доставяйки всеки продукт, закупен от клиентите, на ниска цена. Това се случва много по-бързо, отколкото би било пазаруването във физически магазин. Тя разширява бизнеса си в други индустрии, а наскоро сключи и сделка за 130 млн. долара за онлайн стрийминг на мачове от Националната лига по американски футбол и работи по доставката на хранителни продукти от магазините на Whole Foods в цялата страна до вратите на хората.
Приходите от продажби на Amazon са скочили с 43% до 51 млрд. долара през тримесечието, надминавайки прогнозата за 49,8 млрд. долара според Thomson Reuters I/B/E/S. Ръстът на приходите е най-доброто постижение за компанията от третото тримесечие на 2011 г. Според компанията по-добрите от очакваното резултати се дължат на подразделението за облачни услуги и силния ръст в рекламния бизнес.
Бързият растеж на Amazon я превърна в мишена за държавния глава на САЩ. Безос притежава и вестник Washington Post, който Тръмп описва като „главен лобист“ на Amazon. Безос не е включен в процеса по отразяване на новините, твърди главният редактор на медията. Същевременно Тръмп твърди още, макар да няма доказателства, че Amazon струва скъпо на Американската пощенска служба и нареди работна група да разследва случая.
Абонаментната програма Prime, която включва доставки, видео стрийминг и други услуги, е ключова за стратегията на Amazon. Нейните над 100 млн. абонати в глобален мащаб харчат над средното в Amazon.
Компанията обяви този четвъртък, че ще увеличи годишната цена за Prime от 99 долара от 119 долара в САЩ тази пролет. Скокът в цената се очаква да засили приходите на Amazon от абонаменти, които са скочили с 60% през първото тримесечие до 3,1 млрд. долара.
Въпреки скока в пазаруването главният финансов директор Браян Ославски отдаде печалбата от 1,6 млрд. долара за миналото тримесечие на два по-млади бизнеса: рекламата и Amazon Web Services.
Приходите от трети страни, плащащи да промотират техните продукти в Amazon.com, са били доста добри по време на тримесечието. Приходите от продажби в тази категория, която включва и няколко други елемента, са нараснали със 139% до 2,03 млрд. долара.
Приходите от Amazon Web Services са отбелязали ръст от 49% спрямо година по-рано до 5,44 млрд. долара, надминавайки прогнозите.
Amazon заяви, че очаква оперативната ѝ печалба за тримесечието да е между 1,1 и 1,9 млрд. долара, което е над 628 млн. долара година по-рано. Анализаторите очакваха 1,01 млрд. долара според FactSet.