fallback

Графика на деня: Светкавичният успех на Spotify

Във вторник компанията за стрийминг на музика дебютира на борсата чрез директно листване вместо чрез традиционно IPO

18:51 | 03.04.18 г.

Снимка: Архив Ройтерс

През 2008 г. десетина души се събират в малък офис в Стокхолм, Швеция, и създават нещо, което първо ще разстрои, после ще спаси и в крайна сметка ще възстанови музиката.

Десет години по-късно Spotify е готова да стане независима. Компанията за стрийминг на музика ще дебютира на борсата във вторник. Тя поема риск, като става публична чрез директно листване вместо чрез традиционно IPO. Оперативните загуби на Spotify означават също, че компанията все още не е успяла да излезе на печалба и това тревожи много инвеститорите.

Но тя има 10-годишен опит в разчупването на калъпи. Освен това Spotify вече не е само услуга за стрийминг на музика. Тя е звукозаписна компания, машина за правене на хитове, безпристрастна общност. Сайтът Quartz илюстрира с няколко графики как компанията успява да наложи доминацията си в музикалната индустрия и как може да направи още повече в бъдеще.

Какво прави?

Предлагайки музикален каталог с близо 35 хил. песни на фиксирана цена -редовната месечна такса е 9,99 долара, но тя често е по-ниска с отстъпките и промоциите, Spotify прави музиката много по-достъпна за слушателите. И тъй като компанията има 159 млн. потребители, много повече от всяка друга услуга за стрийминг на музика, тя упражнява значително влияние върху музикалните класации и приходите от музика. 

Графика

Какво продава?

Но бизнес стратегията на компанията буди безпокойство. Основателят на Spotify Даниел Ек предлага идеята хората да могат да слушат музика безплатно. Така че услугата има две нива – безплатно и платено, а моделът й е известен като „freemium”. Безплатното ниво, подкрепено от реклами, носи значително по-малко приходи от нивото с абонамент. Всички – от Тейлър Суифт до Apple Music, възроптаха срещу този модел. 

Графика

Но главният финансов директор Бари Маккарти твърди, че мнозинството от потребителите на Spotify в бъдеще съвсем естествено ще гравитират от безплатната към платената версия, въпреки че към момента все повече хора слушат безплатно, отколкото чрез абонамент и това се отразява негативно на финансовите резултати на компанията.

Spotify

Какво причини на музикалната индустрия?

Благодарение на появата на музикалния стрийминг музикалната индустрия най-сетне постига ръст след 20 години на намаляващи продажби. 

Графика

По време на пика на индустрията през 1999 г., физическите CD-та и грамофонните плочи се разграбваха от рафтовете и генерираха годишни приходи от 14,5 млрд. долара. След това дойдоха дигитализацията със сваляния на песни на по-ниска цена в сравнение с физическите носители и ширещото се пиратство в интернет, които отнеха болезнена част от печалбите на бизнеса.

Графика

Но сега стриймингът възстановява реда, макар и бавно. Музикалната индустрия остава далеч от разцвета си, но анализатори и експерти от индустрията са съгласни, че без Spotify или сходен бизнес модел вероятно никога няма да се стигне до съживяване.

Графика

Пред какво е изправена?

Десет години след като разстрои музиката, Spotify вече не е сама в индустрията. Apple Music, подкрепена от могъществото на заможния технологичен гигант, настига Spotify както по функции, така и по абонати. You Tube на Google се насочва към пускането на услуга, съсредоточена около музиката.

Графика

Дебютът на борсата на Spotify тази седмица може да е стимул за разрастването й, което да доведе до предлагането на повече функции, привличането на нови потребители и в крайна сметка присъствие в цялата развлекателна индустрия - компанията вече работи по оригинално видео съдържание и подкаст. Но това ще се случи, само ако допуснем, че инвеститорите, които наблюдават не съвсем стабилна компания в центъра на несигурна индустрия, едва поела по пътя на растежа, ще бъдат по-скоро въодушевени, отколкото изплашени. 

Още графики можете да видите тук. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:03 | 13.09.22 г.
fallback