Китайските технологични гиганти Alibaba Group Holding и Tencent Holdings, които имат обща пазарна стойност, равняваща се на 1 трлн. долара, не спират серията си от инвестиции в търговията на дребно, което принуждава търговците на избират коя страна да заемат на фона на битката за дигиталните портфейли на купувачите, предава Ройтерс.
От старта на миналата година до днес двете компании са похарчили над 10 млрд. долара за сделки, фокусирани върху търговията на дребно, с което насърчават онлайн присъствието си и своите физически магазини.
Агресивният подход, подкрепен от солиден капитал и нарастването на цените на акциите им, е част от битката за спечелването на потребителите и операторите на магазини, ползващи конкуриращите се услуги на двете компании.
Резултатът: остават все по-малко фирми, които да не са на страната на Tencent или Алибаба.
"Всички търговци с физически магазини са много притеснени. Те трябва да вземат страна“, коментира Ясон Ю, базиран в Шанхай генерален мениджър на компанията за пазарни проучвания Kantar Worldpanel. “В противен случай се страхуват, че ще бъдат погълнати в бъдеще“.
Alibaba е най-големият китайски играч в областта на електронната търговия, а нейният филиал Ant Financial е лидер в услугите за мобилни разплащания. Силните страни на Tencent се крият в социалните мрежи, дигиталните плащания и игрите. Освен това тя разполага с мажоритарен дял във втория по големина онлайн оператор за електронна търговия JD.com.
Tencent и JD.com имат все по-голям брой съюзници, включително френската Carrefour, която обяви, че може да получи потенциална инвестиция от Tencent, както и американския гигант Walmart, който има дял в JD.com.
Освен това Tencent придоби дял в Younghui Superstores, във Vishop Holdings и Heilan Home, в оператора на търговски центрове Wanda Commercial, а наскоро сключи сделка и с Bubugao.
От своя страна, Alibaba инвестира по-активно в Suning.com, Intime Retail, Sanjang Shopping Club, Lianhua Supermarket, Wanda Film и Easyhome.
Ключът към битката е пазарът на мобилни разплащания в Китай, който възлиза на 13 трлн. долара. На него Alibaba и Tencent са рамо до рамо.