Spotify, собственикът на най-голямата платена музикална услуга в света, планира първично публично предлагане на борсата в Ню Йорк това тримесечие. По този начин тя прескача традиционното IPO в замяна на нещо, което се нарича директно листване, пише Bloomberg.
Дебютът ще провери дали инвеститорите са готови да купуват акции на компании от музикалната индустрия, която се бореше с огромни проблеми само допреди няколко години.
Продажбите на музикалната индустрия се увеличават през последните три последователни години, благодарение на множеството потребители, които плащат, за да слушат Spotify и Apple Music. Разходите им успяха да надхвърлят свиването на продажбите на албуми във физическите и онлайн магазините като iTunes, което позволи бизнесът да просперира след години на спад. Анализатори прогнозират, че приходите могат да се увеличат повече от два пъти през следващото десетилетие.
Инвеститорите имат няколко директни възможности да се възползват от потенциалния растеж. И трите големи музикални компании са част от по-големи концерни. Vivendi притежава Universal Music, докато Sony Music е част от японски медиен и технологичен конгломерат. Милиардерът Лен Блаватник пък притежава Warner Music. Същевременно музиката представлява малък дял от бизнеса на едни от най-големите търговци в сектора – Apple и Wal-Mart Stores.
Spotify създаде най-популярната услуга за музика по поискване в света, изпреварвайки най-големите технологични играчи, като Apple. Компанията вече има над 60 млн. абонати и се опитва да докаже, че една музикална услуга може да просперира, без да се налага да е инструмент за продажбата на телефони или други продукти.
Новият оптимизъм за бъдещето на музикалния бизнес насърчи стойността на каталозите през последните години. През ноември Kobalt Capital набра 600 млн. долара, за да купи музикални права и реши да придобие колекцията на Song Music Publishing за около 150 млн. долара. Imagem, която държи правата за около 250 хил. песни на групи като Daft Punk и Pink Floyd, беше продадена на Concord Bicycle Music в сделка, която Billboard оцени на 600 млн. долара.
Френската медийна компания Vivendi се насочи към първичното публично предлагане на Universal Music, най-голямата музикална компания в света, за да провери ентусиазма на инвеститорите.
Засега Spotify е най-голямата възможност. Компанията беше оценена на 8,5 млрд. долара, когато през март 2016 г. набра капитал, а след това нарасна до над 15 млрд. долара.
Директното листване, което е по-характерно за по-малките компании, е рисково.
Spotify не се опитва да набере капитал. Тя се насочва към листване, така че сегашните инвеститори да могат да започнат да продават своите дялове.
"Няма пример за успешна музикална стрийминг услуга от финансова гледна точка“, коментира Грег Хауърд, съосновател на TuneCore и Music Audience Exchange и професор в Berklee College of Music.
Spotify вярва, че е добре позната, а инвеститорите могат да разгледат ограничените ѝ финансови резултати, които са обявени публично. И все пак компанията не е сигурен залог. Растежът на музикалната индустрия може да се забави, а компанията не може да предвиди колко хора по света ще плащат за услугата.
Онлайн радио услугата Pandora Media стана публична през юни 2011 г. при цена от 16 долара на акция в рамките на традиционно първично публично предлагане. Книжата достигнаха връх от над 40 долара през март 2014 г., но сега се търгуват под 5 долара заради загубата и проблемите в управлението.
Spotify загуби 601 млн. долара през 2016 г. След това обаче успя да договори нови споразумения с големите музикални компании, с което се намалиха разходите ѝ. Тези сделки подобриха маржовете ѝ.