Близо 26% от българите плащат с дебитна карта за своите онлайн покупки, което е ръст с 8 процентни пункта в сравнение с 2016 г. Това става ясно от проучване на Visa*, представено днес. Според данните българските граждани продължават да припознават ползите от електронните разплащания и да повишават своето доверие в тях.
От изследването става ясно още, че има 3 процентни пункта спад в популярността на разплащанията на място при доставка, което в момента е предпочитано от 38% от анкетираните (в сравнение с 41% за 2016 г.). Близо 20% от респондентите биха отказали покупка, ако търговецът не приема електронно разплащане.
“Предколедният сезон си остава периодът, в който се правят най-много онлайн покупки. Но по-голямата част от хората вече не свързват онлайн пазаруването само с определен период от годината. Нещо повече, за първи път от три години насам по-голям брой хора заплащат по електронен път, отколкото в брой. Българите показват нарастващо предпочитание към електронните разплащания и тази тенденция ще се задълбочава в бъдеще“, обясни Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.
По думите ѝ проучването показва няколко стабилни тенденции, които са останали без сериозна промяна за последната година – най-често българските потребители предпочитат да пазаруват в интернет дрехи и обувки (64%), техника (39%), почивки (42%) и книги (21%).
"Oт друга страна, проучването показва забележителен ръст при заплащането онлайн на битови услуги (14% - с 3 процентни пункта повече от 2016 г.) и самолетни билети (22% - със 7 процентни пункта повече от 2016 г.)", посочи Райчева.
Според данните на Visa българте правят своите oнлайн покупки най-често в родни електронни магазини (42%), големи международни търговци (23%), други международни онлайн магазини (18%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (18%).
За 67% от анкетираните най-важният критерий, когато правят своите покупки онлайн, е безплатната доставка, за 54% водещ е богатият избор на категории продукти, а 36% държат най-много на опциите за плащане онлайн. 30% определят като най-важна възможността за закупуване на ваучери за намаление.
Когато става дума за честота на електронни плащания, 10% от българите пазаруват онлайн няколко пъти седмично, което е стабилно увеличение от 3 процентни пункта в сравнение с миналата година, отчитат още от компанията. Според данните 41% правят онлайн покупки няколко пъти месечно, докато 21% пазаруват през глобалната мрежа само веднъж за този период.
Близо 26% от българите предпочитат да плащат онлайн с дебитна карта, а едва 7% използват кредитна карта. Това, което потребителите оценяват високо, са удобството (99%), пестенето на време (98%) и улеснението (98%) при онлайн разплащанията, както и че няма нужда от физическо присъствие в търговския обект (98%), възможността да се случва навсякъде и по всяко време (98%) и лесното проследяване на личните финанси (89%), уточни Красимира Райчева.
През 2017 г. онлайн разплащанията по няколко пъти в месеца са еднакво популярни сред мъжете (42%) и жените (41%). От проучването ставва ясно, че 66% от българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн техника, а 43% - и почивки. Малко над 31% предпочитат да купуват дрехи онлайн.
При жените обаче водеща позиция заема покупката на дрехи - 57% от анкетираните са заявили, че пазаруват предимно облелко през глобалната мрежа, 42% резервират почивки, а 20% купуват козметика. 20% от дамите използват интернет за покупка на самолетни билети.
*Проучването за практиките на пазаруване на стоки и услуги онлайн е изготвено от агенция за пазарни проучвания "Ноема" по поръчка на Visa Европа за трета поредна година. Изследването е проведено сред потребители на възраст 18-55 години, пазарували стоки и услуги онлайн през последните три месеца и живеещи в 10-те най-големи градове в страната – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Добрич, Шумен и Сливен.