През 2016 г. 10,5% от предприятията в България (с 10 и повече заети лица) продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5,4% от общия им оборот, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.
По-голямата част от предприятията, които продават чрез интернет, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (88,6%), а 26,9% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.
Най-много продажби са осъществени към клиенти от България (95,4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34,5%) или от други страни извън Европейския съюз (ЕС) (19%).
Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия, 22% от които извършват покупки по интернет, а 18,5% продават стоки или услуги онлайн.
Използване на социални медии
През 2017 г. 34,4% от предприятията използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето интернет присъствие. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Xing, Google+, DotBulgaria и т.н.), в които 47,5% от предприятията с 250 и повече заети лица поддържат свой профил.
Големите компании са най-активни и при използването на уебсайтове за споделяне на мултимедия (VBox7, YouTube, Instagram, Flickr, SlideShare и т.н.) с дял от 20%, докато при малките предприятия с 10 - 49 заети лица относителният дял е едва 6,7%.
Основните цели, за които предприятията използват социални медии, са подобряване на имиджа на предприятието или на пазарния продукт - например реклама, промоции (71,7%), получаване и отговаряне на мнения, отзиви, въпроси от клиенти (61,2%) и сътрудничество с бизнес партньори или други организации (36,7%). Най-малък е делът на предприятията, които включват своите клиенти в разработването или обновяването на стоките или услугите (17,3%).
Използване на „облачни“ технологии
През 2017 г. 8% от предприятията се възползват от предимствата на „облачните“ технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (28,6%). Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (72,7%), съхранение на файлове (67,6%) и хостинг на база данни (57%).