fallback

Работници на поддоставчик на Apple излязоха на протест заради неплатени бонуси

Големите компании трудно успяват да следят и контролират всички във веригата си за доставки

12:58 | 20.10.17 г.

Стотици служители се придвижват по тъмни улици, блокирайки входа към фабриката на поддоставчик на iPhone на Apple в Източен Китай, в знак на протест за неплатени бонуси и преоценка на фабриката, коментират двама свидетели и China Labor Watch, базирана в Ню Йорк неправителствена организация, цитирани от CNBC.

Jabil Inc., който управлява фабриката Green Point, твърди, че само 20 до 40 служители са протестирали, а останалите са били от нощната смяна, които са се опитвали да влязат в завода. Компанията обеща да вземе мерки по проблема със заплащането.

"Докато те могат да представят доказателства за обещания от брокери, ние ще им помагаме да получават парите си“, коментира говорителят на базираната в САЩ Jabil Лидия Хуан.

В изявление този четвъртък Jabil заяви, че е „ангажирана да гарантира, че на всеки служител ще бъде платено справедливо и навреме“.

В писмо до China Labor Watch Apple пише, че започва разследване и обеща да гарантира, че работниците получават справедливи компенсации.

„Ние изискваме Jabil да ни изпрати изчерпателно проучване сред служителите, за да установи къде има празнини и е необходимо да се създаде план за действие, който да гарантира, че всички служители получават обещаните им бонуси незабавно“, посочва Apple в имейла.

Случаят подчертава колко сложен е надзорът на световните вериги за доставки, които могат да включват стотици производители и подизпълнители, както и трети лица, които имат задача да наемат работници в техните заводи. Компаниите се различават по размера на отговорността, която са готови да поемат. Apple засилва надзора и разкритията след серия от негативни доклади за самоубийствата на работници и наранявания при доставчиците.

След като Тим Кук стана главен изпълнителен директор на Apple през 2011 г., Apple започна публично да говори за своите поддоставчици. Освен това публикува годишни одити, описващи работната среда и спазването на човешките права в нейната глобална мрежа от доставчици. Apple обяви, че е направила подробни проверки на 705 обекта миналата година и е установила значителни подобрения в съответствие с кодекса на поведение на поддоставчиците.

"Около 600 служители излязоха на протест, защото не са успели да получат бонусите си“, коментира работник, който е пожелал да разкрие само фамилията си – Джан. Той твърди, че подобно на много от колегите му, му е обещан бонус до 7000 юана (1056 долара), ако остане 45 дни, когато са подписвали договор за работата през брокер. „Минаха повече от три месеца, но все още не съм си получил парите“, твърди той.

Ту Чанли, охрана в Green Point, твърди, че брокерът му е обещал 2000 юана (302 долара), ако остане за два месеца. „Не получих нищо“, посочва мъжът. По думите му е видял стотици работници на протеста. Компанията, за която твърди, че работи – Wu Tai Security, отказва да коментира въпроса.

Напрежението във фабриката на Jabil става все по-голямо. Един от охранителите твърди, че е видял как служител е бил убеден да се отдръпне от ръба на покрива в края на септември. Джан посочва, че на 30 септември е видял как охранител е ударил служител с дървен прът толкова силно, че той се е счупил.

В имейла си до China Labor Watch Apple посочва, че и двата инцидента са свързани с конфликти с охраната, а не с проблеми със заплащането. Освен това компанията твърди, че работи с Jabil, за да „се увери, че техните охранители са обучени правилно, за да се избягват подобни ситуации“.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:20 | 12.09.22 г.
fallback