fallback

Търговците на дребно в ЕС се притесняват да търгуват онлайн в друга държава

В същото време потребителите повишават доверието и все повече пазаруват трансгранично, показва доклад на ЕК

20:49 | 25.07.17 г.
Автор - снимка
Създател

Все повече потребители в ЕС пазаруват онлайн и доверието им в електронната търговия е нараснало, по-специално що се отнася до купуването онлайн от други държави от общността. Това показва последният доклад на Европейската комисия.

Търговците на дребно обаче продължават да се въздържат от разширяване на дейностите си онлайн и да имат опасения по отношение на продажбите онлайн на потребители, намиращи се в други държави от ЕС. Тези опасения са свързани предимно с по-високия риск от измами и неплащане при трансграничните продажби и с различното данъчно законодателство, национално договорно право и правила за защита на потребителите.

Въпреки че условията за потребителите като цяло са се подобрили след последното издание на индекса, равнищата на доверие, познаване и защита продължават да са много различни в отделните държави.

Доверието в електронната търговия е нараснало, но остават пречки пред търговците на дребно

Индексътза тази година показва, че доверието на потребителите в електронната търговия се е увеличило драстично. За десет години делът на европейците, които пазаруват онлайн, почти се е удвоил (от 29,7% през 2007 г. на 55% през 2017 г.). След последното издание на индекса равнищата на доверие на потребителите са нараснали с 12 процентни пункта за покупките от търговци на дребно, намиращи се в същата държава, и с 21 процентни пункта за покупки от други държави — членки на ЕС.

Въпреки значителния постигнат напредък индексът показва, че потребителите продължават да се сблъскват с пречки при опит за пазаруване онлайн от търговци на дребно, намиращи се в друга държава от ЕС. Например 13% от участниците в проучването съобщават за отказано плащане, а на 10% е било отказано да им бъдат доставени продукти в тяхната държава.

Що се отнася до търговците на дребно, едва 40% от тези, които понастоящем продават онлайн, са заявили, че възнамеряват да продават както в своята държава, така и зад граница през следващата година. Те продължават да имат опасения по отношение на онлайн продажбите в други държави, свързани с по-високия риск от измами, различията в данъчното законодателство или в националното договорно право, както и различията в правилата за защита на потребителите.

Тези данни накараха ЕК да изготви предложение за съвременни правила за цифровите договори, с които да се хармонизират разпоредбите, отнасящи се до договорите, за онлайн продажбите на стоки и да се насърчат достъпът до цифрово съдържание и онлайн продажбите в целия ЕС.

Осведомеността за правата на потребителите се подобрява, но продължава да е слаба и неравномерна в различните части на ЕС

В сравнение с изданието на индекса за 2015 г. потребителите са по-добре осведомени за своите права. Средно 13% от потребителите са напълно запознати с основните си права (увеличение с 3,6 процентни пункта от 2014 г. насам). Условията за потребителите обаче са като цяло по-добри в северните и западните държави — членки на ЕС, в сравнение с източните и южните.

Например 94,5% от финландците подават жалба, когато се сблъскат с проблем, докато до това прибягват едва 55,6% от българските граждани. Използването на нелоялни търговски практики също се различава значително в отделните държави. На такива практики са изложени 40,9% от хърватите в сравнение с 3,4% от австрийците.

За да се преодолеят тези проблеми, Комисията работи по предложение за актуализиране на правилата за защита на потребителите. Целта е да се гарантира, че всеки европейски потребител е осведомен за своите права и че тези права се прилагат правилно в целия ЕС.

Tърговците на дребно не са запознати в достатъчна степен с правата на потребителите

Индексът за 2017 г. показва, че осведомеността на търговците на дребно за правилата за защита на потребителите не се е подобрила от последното издание на индекса насам. Едва 53,5% от техните отговори на въпроси за основните права на потребителите бяха правилни.

И тук равнището на знания варира в различните държави, като с тези права са запознати едва 36,2% от хърватските търговци на дребно в сравнение с 62,3% от търговците на дребно в Германия.

Въпреки че потребителите срещат по-малко основания за подаване на жалба, тези от тях, които вече са подали жалба, са по-удовлетворени от начина, по който са разгледани жалбите им.

Почти една трета от потребителите обаче са решили да не подават жалба, тъй като считат, че въпросните суми са твърде малки (34,6%) или че процедурата ще отнеме прекалено много време (32,5%).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:55 | 13.09.22 г.
fallback