Държавите членки от Европейския съюз (ЕС) имат правото да блокират Uber, без да информират Европейската комисия (ЕК), защото по същество компанията е транспортна и дейността ѝ е под юрисдикцията на страните.
Това коментира днес генералният адвокат на Съда на ЕС Мачей Шпунар, цитиран от онлайн изданието EurActiv.com.
Компанията настоява, че е технологична услуга, а не доставчик на транспортни услуги, и свързва шофьори директно с пътници чрез дигитална платформа. Така Uber се надяваше, че ще се облагодетелства от директивата, според която държавите от ЕС трябва да уведомяват ЕК за всякакви решения, които касаят продукти или дигитални услуги и биха могли да увредят единния пазар, припомня изданието.
EurActiv припомня, че няколко държави от ЕС, сред които Франция, блокираха приложението UberPop, без да уведомят европейските власти. Критиците и конкурентите на Uber обвиняват компанията, че услугата се опитва да избегне регулациите, като се представя за дигитална, а не транспортна.
Шпунар посочи, че Uber е обикновена транспортна компания, заради което държавите членки имат право да регулират дейността ѝ, без да уведомяват ЕК.
Очаква се скоро да бъде публикувано и официалното решение на Съда на ЕС, с което ще стане ясно дали Uber ще успее да избегне регулациите в рамките на общността.
„Запознати сме с днешното становище и изчакваме и финалното решение“, коментира говорител на компанията. Според говорителя становището има отношение към делото във Франция от 2014 г., но към днешна дата Uber работи само с лицензирани професионални шофьори в страната.
Шпунар се отметна и от скорошното си становище за Uber в Испания, като вече заключава, че UberPop не е технологична услуга. Според него дори и съдът на ЕС по някакъв начин да допусне, че UberPop е доставчик на информационни, а не на транспортни услуги, това няма да изключи възможностите за техническа регулация и забрана на „нелегалната транспортна дейност“.