Едно от най-големите наказания, които социалната мрежа Facebook е понасяла до момента, е глобата от 110 млн. евро от Европейската комисия (ЕК) за това, че е предложила „подвеждаща информация“, свързана с придобиването на чат услугата WhatsApp през 2014 г.
По времето, когато купи WhatsApp, Facebook е подвела регулаторите, като е казала, че не може да обедини акаунтите на своите потребители с тези на чат платформата. Но всъщност е могла, сочи разследването, водено от еврокомисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер.
„Екипът на Facebook е бил наясно за подобна [техническа] възможност“, написа тя в свое изявление.
Глобата не се отразява на сделката, за която комисията даде зелена светлина преди време, а Facebook заяви, че е действала с „добра воля“ и документите от 2014 г. съдържат грешки, които „не са умишлени“.
Но разследването на ЕС повдигна нови въпроси за това как Facebook брои потребителите си, както в самата социална мрежа, така и в другите си платформи – WhatsApp, Messenger и Instagram.
Един от големите проблеми, с които се сблъсква Facebook, е премахването на дублиращите се потребители. Създаването на повече от един личен акаунт нарушава условията за ползване на услугата. Facebook отчита броя на дублиращите се акаунти, които открива, в своите годишни отчети. Тяхното съществуване означава, че данните за месечно активните потребители е надценен.
През 2014 г. Facebook заяви на комисията, че не може да каже дали потребителите на Facebook са регистрирани и в WhatsApp. Толкова за количественото измерване на дублиращите се профили между платформите. Но представител на Facebook твърди също, че проблемът е по-голям. Системата не може да изчисли с точност броя на уникалните потребители не само във Facebook, но и в някоя от нейните платформи, именно заради дублиращите се профили.
Но според същия източник някъде през януари 2016 г. компанията най-сетне се е сдобила с възможността да открива дублирания между и вътре в самите платформи. След като вече се сдоби тази техника, компанията заяви на комисията, че ще промени условията за ползване на WhatsApp, което се случи през август. Тази промяна предизвика разследването за „подвеждаща информация“, която е свързана със сегашната глоба.
Делът на глобалните месечно активни потребители на Facebook, които са идентифицирани като дублирани, е около 5-6% годишно. Това се равнява на десетки милиони годишно. Но ако Facebook не е имала начин да засича дублиращите се профили до януари 2016 г. или около този, тогава предишните ѝ данни са поставени под съмнение.
Не е ясно кога Facebook е започнала да използва въпросната нова система, но това може да означава, че откритите през миналата година 110 млн. дублиращи се акаунти са занижена бройка. Разследването на ЕС може да е приключило, но то предизвиква нови въпроси за истинския брой на потребителите на социалната мрежа.