Американската технологична компания Microsoft не успя да изпълни средната прогноза на Wall Street за приходите за последното тримесечие, тъй като продажбите на нейните таблети Surface и лаптопи се свиват на фона на възобновената конкуренция на пазара на персонални компютри, предава Ройтерс.
Акциите на най-голямата софтуерна компания в света понижиха стойността си с 0,6% до 67,85 долара по време на следборсовата търговия в Ню Йорк.
Под ръководството на главния изпълнителен директор Сатя Надела, който пое поста през 2014 г., Microsoft засили фокуса си върху бързо развиващите се облачни услуги, за да се справи с продължаващия спад на търсенето на персонални компютри, който натежа над търсенето на Windows.
Надела заяви, че Microsoft е достигнала 100 млн. активни потребители месечно на Office 365. Това е първият път, в който компанията разкрива подобни данни.
За фискалното трето тримесечие, завършило на 31 март, общите приходи на коригирана база нарастват с 6% до 23,56 млрд. долара, но не успяват да изпълнят прогнозата на анализаторите за 23,62 млрд. долара.
Приходите на звеното за персонални компютри, което е най-голямото по приходи в рамките на компанията, намаляват със 7,4% до 8,84 млрд. долара. Средната прогноза на анализаторите беше за 9,22 млрд. долара, според компанията за пазарни проучвания FactSet Street Account.
Тук влизат Windows софтуерът, игровите конзоли Xbox, рекламите в онлайн търсачки и устройствата с марката Surface.
Приходите от Surface се свиват с 26% до 831 млн. долара, което е под отчетените година по-рано 1,3 млрд. долара.
Популярните компютри от висок клас на други производители, заедно с факта, че много продукти с марката Surface са на пазара от няколко месеца, нанасят удар на продажбите, коментира Зак Мокси, директор връзки с инвеститорите на Microsoft.
По-ниските от очакваното приходи на подразделението за персонални компютърни услуги се случват на фона на леко раздвижване на пазара на персонални компютри. Световните им продажби нарастват с 0,6% през първото тримесечие на 2017 г., радвайки се на растеж за първи път от пет години, обяви по-рано този месец IDC.
Приходите на Microsoft от лицензи за Windows, които идват от производители на компютри, като Dell Technologies и HP Inc., нарастват с 5 на сто. Dell в частност отчита силно увеличение на продажбите на компютри благодарение на високия клас лаптопи.
Приходите на звеното, което Microsoft нарича „Intelligent Cloud”, включващо продукти като облачната платформа Azure, се увеличават с 11% до 6,76 млрд. долара през тримесечие. Само приходите от Azure отчитат ръст с 93 на сто през този период.
За първи път Microsoft отчита ръст на приходите от Dynamics 365, конкурент на онлайн софтуера за продажби на Salesforce.com. Те нарастват с 82% при постоянни валути, въпреки че компанията не разкрива до каква сума точно.
Microsoft обяви, че LinkedIn, която придоби за около 26 млрд. долара, допринася с 975 млн. долара приходи през тримесечието. Това е с 25 млн. долара повече, отколкото очакваха анализаторите.
Нетната печалба на Microsoft се увеличава до 4,80 млрд. долара или 61 цента на акция от 3,76 млрд. долара или 47 цента на акция година по-рано. Като се изключат някои елементи, Microsoft печели по 73 цента на акция. Средната прогноза на анализаторите беше за 70 цента на акция, според Thomson Reuters I/B/E/S.
Акциите на Microsoft повишават стойността си с 9,9% от началото на тази година, изпреварвайки 7-процентния растеж на S&P 500.