Китайската компания за електронна търговия Alibaba Group Holding беше пионер във въвеждането на интернет пазаруването в Китай. Сега тя смята, че може да научи по-старите търговци на нещичко за реалната световна търговия, пише Bloomberg.
Онлайн гигантът, който успя да изпревари eBay и Amazon в Китай, се насочва към трансформацията на света на традиционните магазини. Alibaba се насочи към придобиването на голяма търговска верига - Intime Retail Group, за 2,6 млрд. долара. Това е много за привилегията да притежава компания със свиващи се приходи и миниатюрен отпечатък извън вътрешния си пазар.
Обединявайки сили с търговци на дребно милиардерът и основател на Alibaba Джак Мас се надява да разработи нов модел на онлайн и офлайн търговия. Идеята е, че огромната дигитална мощ на Alibaba, десетилетията опит в генерирането на милиарди от продажбата на стоки, силните връзки с правителството и големите марки ще помогнат на компанията да успее там, където други като Wal-Mart Stores и дори Amazon са се провалили.
Ако този план проработи, той може да отвори вратите към много повече неща, помагайки на Alibaba едновременно да разшири логистичната си мрежа и да набере огромен обем безценни потребителски данни.
“Никой няма решение или конкретен отговор, въпреки че всички знаят, че това е следващата страница за индустрията. Alibaba иска да бъде тази, която ще разработи решението”, коментира Ансън Чан, анализатор в базираната в Хонконг Daiwa Capital Markets.
Историята до момента е показала, че онлайн и офлайн компаниите не се справят добре зедно. Wal-Mart похарчи милиарди долари за развитието на своите операции, свързани с електронната търговия, за сметка на печалбата си. Amazon тепърва прави сериозни стъпки в сферата на физическите магазини и все още е в начален етап.
И все пак Alibaba работи на много различен пазар и е мотивирана от нуждата да си осигури нови източници на растеж, тъй като електронната търговия е в застой. Самият Ма е признавал, че вижда “огромни предизвикателства” пред компаниите за електронна търговия, на фона на забавянето на икономиката на страната.
Освен Intime, Alibaba придоби и играчи в сферата на електрониката - Suning Commerce Group и Haier Electronics Group. Акциите на китайския гигант повишиха стойността си с 2,1% в САЩ, след като последната сделка беше обявена, докато тези на Intime поскъпнаха с 36% в Хонконг.
Китайските търговци на дребно могат да се радват на малко помощ. През последните години те се борят да си върнат потребителите, разочаровни от зле управляваните молове. За разлика от пазара в САЩ, който се контролира от група големи вериги, китайският е много по-фрагментиран.
По-важен от географският обхват е самият начин, по който се управляват магазините. Докато логистичните операции на Wal-Mart и Amazon влизат в учебниците, повечето китайски търговци на дребно все още работят самостоятелно в отделни райони. А мениджмънтът няма стимул за иновации.
Alibaba вижда възможност да помогне на такива търговци да използват технологиите, за да трансформират начина, по който работят, така че да са по-ефективни. Компанията вече изгражда мрежа, която ще позволи на физическите магазини и на марките, които продават, да следят трансакциите в момент, в който те се случват. Подобно на Amazon, Alibaba притежава огромни онлайн активи, от своите изчислителни облаци до мобилното търсене и видео забавленията, които евентуално могат да се комбинират по някакъв начин с услугите на физическите магазини.
По думите на Джулия Пан, анализатор на UOB Kay Hian, това, което Alibaba може би иска да направи, е да предложи пакет от всички тези неща на брандовете, за да се създава стойност - нещо, което те сами не биха могли да постигнат.