Само 24 часа след края на президентските избори в САЩ топ мениджърите на Apple, eBay, Box, LinkedIn и Microsoft изпратиха писма, в които призовават служителите си да се опитат да продължат напред, изразявайки убеждението си, че по своята същност хората са добри. Други, като основателя на Facebook Марк Зукърбърг, публикуваха публични изявления за това, че е нужно да открием нови начини да работим заедно.
Това е типът съобщение, което един лидер на компания би изпратил след природно бедствие, нападение срещу нацията или задаваща се криза в рамките на компанията. Само че този път задаващата се криза е новоизбраният президент на САЩ, пише в свой анализ The Verge.
Фактът, че главните изпълнителни директори са принудени да се обърнат към служителите си след изборите тази година показва колко разтърсена от случилото се е Силициевата долина.
Бяха „заредени с емоции избори“, както пише изпълнителният директор на eBay Девин Уиниг, „емоционално влакче на ужасите с отровна реторика“, според Арън Леви от Box, което в крайна сметка е донесло „много силни емоции на мнозина“, по думите на Тим Кук от Apple. Джеф Уейнър от LinkedIn пише, че „поляризацията и откритата враждебност са се запазили толкова дълго, че хората с противоположни мнения са се превърнали повече в карикатури, отколкото в хора“.
Със сигурност главните изпълнителни директори поздравиха новоизбрания президент. Те отбелязаха повода с туитове, писма и публично изразени мнения. Но това е съвсем различно. Този път кандидатът за президент водеше спорна кампания, в която едновременно призоваваше гласоподавателите от работническата класа и отблъскваше много други, които все още се чувстват застрашени от расистките и авторитарни възгледи, които Тръмп изрази.
За Силициевата долина изказванията на новия държавен глава предвещават бъдещи проблеми. Той призова за бойкот на продуктите на Apple във връзка със спора на компанията с ФБР, отправи критики към технологичните компании, че пренасочват работни места в чужбина, и зае явна антиимиграционна позиция и дори критикува социалните мрежи за разпространяването на новини за Хилари Клинтън.
Може да се каже, че писмата на топ мениджърите до хилядите служители може би щяха да имат много по-голяма тежест, ако бяха изпратени преди изборите, а не като отговор на резултатите. Но ако бяха направили нещо подобно, то имаше шанса да отчужди служителите или да бъде като опит да им се подскаже за кого да гласуват. Някои главни изпълнителни директори бяха притеснени, че изразяване на мнение около спорните избори би повлияло и върху бизнеса им.
И все пак в обръщенията им има и нотка надежда. Изпълнителният директор на Box Леви повтори какви са ценностите на компанията - „откритост и включване“. Тим Кук от Apple заяви, че целите на компанията му не са се променили и дори включи вдъхновяващ цитат от Мартин Лутър Кинг. Уениг от eBay призова колегите си „да останат фокусирани“.
Главните изпълнителни директори имат интерес служителите им да останат мотивирани да работят. Но в действителност с тези текстове искат да припомнят на хората, че работните им места са различни и трябва да показват взаимно уважение един към друг. Сега директорите се чувстват длъжни да кажат на хората, че е нужно просто „да са мили“ едни с други. Изборният сезон доведе до това не само Силициевата долина, но и всички останали, допълва анализът.