Над 50% от населението на Земята живее в градовете, а прогнозите сочат, че през 2050 г. градското население ще достигне 9 млрд. души. Тази миграция към по-големите населени места ще изисква по-добро управление на градовете и ще носи по-големи предизвикателства за тях, които могат да бъдат преодолени чрез свързването на различни системи в едно цяло.
Всичко това подсказва все повече необходимостта от създаването на умни градове, в какъвто има амбиция да се превърне и София. Още през 2012 г. Европейската комисия стартира инициативата „Smart Cities and Communities Innovation Partnership”, която цели използването на повече умни технологии в градовете и създаването на иновативни решения, свързани с използването на енергия, транспорта и комуникациите.
Нужно е тясно сътрудничество между публичния и частния сектор. Всички трябва да участваме във въвеждането на тези технологии, заяви Димитър Петров, експерт от Столична община, по време на IoT Forum 2016.
София вече работи в тази посока, опитвайки се да създаде система за умно управление на трафика в града. По думите на Петров в столицата има регистрирани 800 хил. автомобила, а други между 100 хил. и 200 хил. от други градове също се движат в града. Около 500 хил. коли пък циркулират в София в пиков час, ето защо е нужен динамичен контрол на целия трафик на пътя.
Според Петров идеята е всички кръстовища да комуникират помежду си и да осъществяват връзка и с Центъра за управление на трафика. Подобно нещо вече се случва в центъра на София – на кръстовището на Софийския университет. Плановете на Столична община са проектът да обхване широкия център и всички входни и изходни точки на града до края на тази година.
Ползите от този ход са няколко – може да се стигне до намаляване на вредните емисии от транспорта с до 25%, да се съкрати времето за пътуване с до 30%, а разходите за гориво – със 7 до 9 на сто, посочва експертът.
Планира се системата да включва режим, в който с приоритет ще се пропускат линейки на кръстовищата, като тази част от програмата вече е почти завършена. Целта е да се намали с 50% времето за пътуване на екипите за спешна помощ в столицата. Системата включва и управление на пешеходните потоци, уточни още Петров.