fallback

Българите пазаруват онлайн предимно дрехи, обувки и техника

Резервациите за почивка влизат в категорията, в която най-голям процент от българите твърдят, че плащат само онлайн

13:45 | 08.12.15 г. 2

Дрехите и обувките, техниката и резервациите за почивка са трите основни категории стоки и услуги, които българите най-често пазаруват онлайн, сочи проучване на Ноема, направено по поръчка на Visa Европа.

На челна позиция се нареждат дрехите и обувките, като 60 на сто от респондентите са отговорили, че купуват онлайн. Втора е техниката с 40%, а трети остават интернет резервациите за ваканция с 39%, заяви Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България. Данните от проучването показват, че на четвърта позиция в списъка остават книгите (16%), а след тях се нареждат билетите за концерти (15%), козметиката и детските продукти (14%), както и самолетните билети (12%).

По думите на Райчева се наблюдава интересна тенденция – най-голям процент от българите твърдят, че именно резервациите за почивка е категорията, в която те правят разплащания само и единствено онлайн. 17% от мъжете предпочитат да плащат за тази услуга онлайн, а делът на жените, които правят това, е значително по-висок – 26%.

Категорията, в която мъжете правят най-често онлайн разплащания, е техника (67%). Дамите предпочитат да пазаруват дигитално преди всичко дрехи и обувки – 69%. Битовите услуги са заплащани онлайн най-вече от мъжете (19%), а жените отстъпват, като само 12 на сто от тях са заявили, че правят същото. От тази възможност се възползват предимно хора на възраст между 36 и 55 години, а самото проучване обхваща потребители между 18 и 55 години. Когато става дума за резервациите за почивка, мъжете и жените са еднакво активни, сочат още данните.

На въпрос какво пазаруват единствено онлайн, 15% от анкетираните са отговорили ваучери, а 13% - самолетни билети. Също 13% са посочили, че заплащат битовите си услуги, докато 9% - дрехи и обувки.

57% от хората в София пазаруват дрехи и обувки онлайн, докато в останалите градове в страната процентът е 62. Живеещите в столицата по-често плащат дигитално  за почивки (40%), макар че останалата част от хората в страната отстъпва само с един процентен пункт. Интересното е, че хората извън София пазаруват повече техника онлайн (45%), в сравнение с 34% в столицата.

Начини на разплащане

28% от активните онлайн потребители в България плащат с дебитна или кредитна карта, когато пазаруват. Мъжете категорично са по-активните в този план (43%) и жителите, които живеят извън София (29%). 20 на сто от анкетираните във възрастовата група 18 - 35 години твърдят, че предпочитат плащания с дебитна карта при онлайн пазаруване. Това е доста активна група, твърди Райчева.

Все още има превес на плащанията в брой при онлайн пазаруване – с наложен платеж и EasyPay, като 58% от анкетираните твърдят, че предпочитат този вариант, коментира още тя, допълвайки, че разплащанията онлайн се увеличават.

„Във връзка с промените в регулацията на пазара все повече търговци приемат този тип разплащания. Картовите плащания вече не са по-скъпи, ето защо търговците вече нямат оправдания да не ги предлагат“, посочва мениджърът на Visa Европа за България, имайки предвид регулацията на междубанковите такси.

Удобство

По думите на Райчева 99% от хората, които пазаруват онлайн и най-често правят онлайн разплащания, смятат, че онлайн пазаруването носи удобство, пести време, лесно е, не изисква посещение на място и може да се извършва по всяко време. Освен това има друго предимство – дава възможност за следене на разходите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:02 | 12.09.22 г.
fallback