Развитието на новите технологии не би трябвало да доведе до ръст на безработицата и по този начин да повлияе негативно върху икономиката. Това беше един от основните изводи по време на срещата-дискусия „Новите технологии в бизнеса“, която се проведе днес в рамките на Младежкия икономически форум, организиран от Студентски съвет на УНСС.
Доказателство за това е, че в икономиките, в които има най-голямо разрушаване на работни места поради развитието на новите технологии, безработицата е много ниска, посочи изпълнителният директор на VIBER за Централна и Източна Европа Атанас Райков.
В дискусията взеха участие още Димитър Радуков, главен мениджър за UBER за България, и Спас Сливков, изпълнителен директор на OLX.
На въпрос дали това, че по-голямата част от стартъпите са в сферата на ИТ индустрията, би довело до някакъв риск за икономиката, и тримата мениджъри бяха единодушни, че такъв не съществува.
Главният мениджър на UBER за България Димитър Радуков подчерта, че в ИТ индустрията разходите са ниски и може да се достигне до добър мащаб, докато стартирането на бизнес във физическата индустрия изисква по-големи инвестиции. Според него пазарът в страната е атрактивен, въпреки че не е голям. Новите технологии улесняват бизнеса, защото дават възможност за по-лесен достъп до потребителите, посочи още той.
ИТ индустрията е доказателство за това, че хората могат да останат в България и дори да започнат да се връщат в страната, смята Атанас Райков. Той посочи, че развитието на бизнеса в сферата на новите технологии би трябвало да доведе до положителни ефекти в цялата икономика, защото ще породи търсене и на кадри извън ИТ индустрията.
В България предприемаческата култура е в процес на изграждане, коментира Райков. Ако в западните държави има традиции в тази сфера, то в нашата страна не е така. Добрият климат за предприемачеството до голяма степен зависи от това доколко отворени са хората и нагласата за спешност на работата, посочи още той.
Компаниите, базиращи се на информационните технологии, получават висок маржин на печалбата, посочи изпълнителният директор на OLX Спас Сливков. За да бъде един бизнес модел успешен, трябва да е адаптивен и да се води от поведението на клиентите. „Ако не следваме потребителите, ние сме загубени“, коментира Сливков.
По думите му българският пазар носи редица ползи. Така например на голям пазар е много по-опасно да иновираш, докато в България е много по-лесно да тестваш нещо дали ще работи или не, посочи още той. Що се отнася до пазара на труда, според изпълнителния директор на OLX в България има нужните кадри, но е важно и доколко самите компании са готови да привличат хора.