Продажбите на автомобили в САЩ през септември достигнаха най-високото си месечно равнище от 2005 г., сочат данни на Autodata. Ново проучване обаче разкрива, че увеличаването на популярността на услугата за споделяне на автомобилни превози Uber оказва значително влияние върху отношението на потребителите към покупката на нова кола.
Проучването, което е проведено от консултантската компания Magid Advisors и представено от CNBC, сочи, че ползването на услугите на Uber сред 2400 респонденти в САЩ е нараснало от 4% през 2014 г. до 17% през 2015 г.
Услугата на Uber е третата най-ползвана „нова компания” в проучването – изпреварвайки имена като Shazam, Fitbit, Square, Airbnb и Periscope значително.
Истинската потенциална заплаха за продажбите на автомобили идва от втория въпрос в проучването, който пита дали потребителите на Uber биха обмислили повторно покупката на кола конкретно защото ползват услугата.
Според проучването 22% от потребителите на Uber на възраст между 18 и 64 години, които са използвали услугата през последните 6 месеца, споделят, че отлагат покупката на кола именно поради тази причина.
Uber е като „камион, който набира скорост надолу по улицата”, коментира президентът на Magid Advisors Майк Форхаус. „Затова наистина мисля, че в крайна сметка ще видим това в данните за автомобилните продажби”.
Разбира се, услугата на Uber сама по себе си е източник на търсене на нови автомобили, което може да противодейства на ефекта, отчетен в проучването на Magid. Дилър на автомобили Toyota в Тексас например дори предлага отстъпка от цените на новите коли за купувачите, които са шофьори на Uber.
Въпреки това обаче Форхаус изчислява, че резултатите от проучването му означават приблизително 3 - 4 млн. души, които могат да отложат покупката на нов автомобил заради Uber.
„Това са много коли в индустрия, която продава между 15 и 20 млн. на година”, отбелязва той.
Проучването потвърждава силата на новите технологии от отделен доклад на Magid от миналия месец. В него се регистрира ръст от 95% спрямо 2011 г. на потребителите, които казват, че „има изключително висока вероятност” да прекратят платените телевизионни услуги, които използват, през следващите 12 месеца.
Дори и Uber наистина да има потенциал за подобно влияние върху продажбите на автомобили, анализаторът на сектора Джеймс Албертайн казва, че това все още не си проличава на пазара.
„Към момента не се наблюдават данни в подкрепа на тезата, че повишеното потребление на услугите на Uber влияе отрицателно върху продажбите на автомобили в САЩ”, казва той.