Изпълнителните директори на европейски компании, сред които Siemens AG и PSA Peugeot Citroen, заявиха, че ако Гърция излезе от еврозоната, това може да застраши икономическото възстановяване на региона точно когато той е набрал инерция, съобщава Bloomberg.
Макар че прякото въздействие на т.нар. Grexit може да бъде слабо за повечето компании извън Гърция, вторичните ефекти могат да се разпространят из икономиката на еврозоната под формата на по-малко доверие и инвестиции. Това няма да бъде добре за печалбата, заяви главният изпълнителен директор на Peugeot Карлос Таварес.
„Всичко, което може да дестабилизира крехката европейска икономика, е по презумпция лошо за нашия бизнес“, каза Таварес на събитие в Мароко. „Европейците бавно възвръщат част от увереността си, а тази увереност води до подобряване на разходите и в резултат влияе на автомобилния пазар“.
След като в продължение на години бе в застой, икономиката на региона се възползва от последвалите по-добри обстоятелства. По-слабото евро, по-евтините цени на петрола и програмата за изкупуване на облигации за 1,1 трлн. евро на Марио Драги стимулират растежа. Икономиката на еврозоната се разшири с 0,4% през първото тримесечие на тази година.
Този прогрес обаче може да бъде заличен, ако Grexit доведе до турбуленция на финансовите пазари, вдигайки разходите по заемите в някои части на Европа и сваляйки цените на акциите.
Евентуално излизане на Гърция от еврозоната може да се отрази негативно върху „общото настроение на фондовите борси и финансовите пазари“, заяви Мишел Норса, главен изпълнителен директор на производителя на луксозни стоки Salvatore Ferragamo SpA, добавяйки, че гръцкият пазар е твърде малък, за да се отрази на продажбите на компанията. Според него обаче Grexit може да бъде предотвратен.
„Това не означава, че решението ще бъде незабавно – може би ще станем свидетели на месеци турбуленция“, добави той.
Гръцката криза е сред най-големите опасения на главния изпълнителен директор на Siemens Джо Кейзър, сподели той миналата седмица.
„Опасенията са много повече за икономическата страна на Европа“, каза Кейзър, чиято компания реализира годишни продажби за около 30 млрд. евро в Европейския съюз. „Това е нещо, на което трябва да се обърне внимание заради вида на дебата около Grexit”.
От положителна гледна точка обаче продължителният характер на упадъка на Гърция и дългите преговори са дали на компаниите време да се подготвят за най-лошото. Опасенията, че „заразата“ ще плъзне по континента отслабнаха, отчасти заради програмата за изкупуване на облигации на Европейската централна банка.
И все пак има признаци, че гръцкият застой се отразява негативно върху настроенията. Доверието към германските инвеститори спадна през май, а индексът на очакванията на инвеститорите и анализаторите, който цели да предвижда икономическите развития шест месеца предварително, отчете най-голямото си понижение от ноември насам.
Някои компании може да усетят прекия удар от гръцкия изход от еврозоната. Deutsche Telekom AG може да бъде принудена да намали стойността на своя дял от 40% от гръцката Hellenic Telecommunications Organization SA. Инвестицията генерира около 6,4% от приходите на най-голямата телефонна компания в Европа преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация през миналата година.
Според Волкер Стол обаче, анализатор в Landesbank Baden-Wuerttemberg в Щутгарт, инвестициите в инфраструктурата и развитието на промишлеността може да се окажат най-засегнати от намаляването на разходите в резултат на Grexit.