fallback

Безконтактните и мобилните плащания привличат все по-силен интерес у нас

Онлайн плащанията в България също напредват бързо

12:24 | 18.06.15 г.

92% от картодържателите в България биха искали да плащат безконтактно, показва проучването на MasterCard MasterIndex България 2015, проведено сред активни картодържатели в страната. 66% от картодържателите твърдят, че биха извършвали мобилни плащания, ако имат възможност за това.

Най-голямото предимство на безконтактните плащания е бързината, смятат мнозинството от потребителите (93%). Други предимства са лесната употреба (49%) и сигурният достъп (19%). Картодържателите изразяват желание да плащат безконтактно в супермаркетите. За 45% от тях тези места са главен приоритет, следвани от бензиностанциите (11%) и градския транспорт (10,6%).

Според проучването мобилните плащания са най-подходящи за плащане на комунални услуги. Сред тях, от най-голямо значение (45%), както и най-често споменавано (52%), е плащането на сметки, следвано от покупките на хранителни стоки (19%).

Онлайн плащанията в България напредват наистина бързо

82% от запитаните участници твърдят, че извършват плащания и пазаруват онлайн. Това е значително повече в сравнение с 2014 г. - 57%, и с 2013 г. – 37%.

Картодържателите в България извършват онлайн плащания сравнително често, като 50% от тях пазаруват онлайн поне веднъж месечно. По-голямата част от картодържателите в България (57%) смятат, че онлайн плащанията са сигурни в сравнение с 32% миналата година.

MasterIndex 2015 показва, че хората използват карти повече в случаите, когато пазаруват онлайн и плащат по-малко в брой при доставката. 68% от картодържателите използват дебитни карти при онлайн пазаруване в сравнение с 42% за 2014г.

Българските картодържатели желаят да използват картите си във всички държавни и общински институции при плащане на данъци и такси, разкрива още проучването.

Държавните и общински институции се смятат за местата без осигурен ПОС терминал, в които най-голям брой от запитаните (29%) биха искали да използват карти, следвани от куриерски услуги в момента на доставка (24%) и местните хранителни магазини (21%).

„Въпреки че градският транспорт и такситата не фигурират сред най-често посочваните отговори, може да се каже, че нашите кампании, които дават възможност за картови и безконтактни разплащания в тези транспортни средства, се приемат много добре от българите. Например, през първите две седмици от инициативата на MasterCard в софийското метро, която дава възможност на пътниците да плащат безконтактно и да пътуват безплатно, броят на безконтактните преводи е нараснал пет пъти, а потребителите и пътниците споделят много положително мнение за този метод. Този резултат показва, че хората наистина оценяват предимствата на картовите и безконтактните разплащания, особено в транспортния сектор“, коментират от компанията.

Когато става въпрос за разплащателни навици, дебитните и кредитните карти се използват най-вече за покупки на хранителни стоки и онлайн пазаруване. Купуването на храна е най-често срещаният отговор, посочван от притежателите на дебитни карти (49,9%), следван от онлайн пазаруването (39%). Кредитните карти са най-използваният метод за плащане при онлайн пазаруването (46%), а след това идват разходите за храна (41%).

За суми, по-големи от 25 лв., картодържателите са по-склонни да плащат с карти (60% през 2015г. в сравнение с 43,8% през 2014г.), отколкото в брой (39%, в сравнение с 49,8% през 2014г.).

В проучването прави впечатление доверието на българските картодържатели в сигурността на картовите разплащания в чужбина. Близо 76% от запитаните смятат, че е сигурно да плащаш с карта в чужбина, което е с 14% повече в сравнение с миналата година. Картите също така се смятат за голямо удобство и са предпочитан метод на плащане при резервиране на транспорт и настаняване в чужбина. 52,5% използват картите си и други методи за плащане при запазване на места за полети и настаняване. 45,6% заявяват, че извършват тези плащания в брой.

Сред тези, които твърдят, че плащат с карти и с други средства при уреждане на пътуванията, процентът на мъжете картодържатели е по-висок (57% от мъжете в сравнение с 48% от жените.

Около 51% от запитаните пътуват в чужбина поне веднъж годишно. Това е доста голямо увеличение в сравнение с 2014 г., когато това са заявили само 30%.

Проучването на MasterCard MasterIndex България 2015 се провежда сред повече от 1 000 активни притежатели на дебитни и/или кредитни карти на възраст между 18 и 64 г., които живеят в България. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:15 | 14.09.22 г.
fallback