Uber Technologies Inc. иска да си осигури кредитна линия за 1 млрд. долара и води разговори с банки, споделят пред Wall Street Journal лица, запознати със случващото се. Според изданието подобен ход издава намеренията на компанията за евентуално първично публично предлагане (initial public offering, IPO).
Същевременно The Guardian пише, че първата кола по линия на програмата на Uber за управление на автомобилите без шофьори е била забелязана по улиците на Питсбърг. Тя е била покрита с камери и сензори.
В последните дни компанията за споделено пътуване е изпратила запитвания към редица големи банки относно размера на кредитния ангажимент, който могат да поемат, и условията за това, коментират лицата. Според анонимните източници се очаква от шест до седем банки да се включат в осигуряване на финансирането.
Договарянето на кредитна линия е ход, който често се приема като сигнал за ранна подготовка за IPO, с което се затвърждават връзките с банките, въпреки че между двата източника на капитал може да няма връзка. Въпреки това анонимните лица смятат, че IPO не предстои. Според едно от лицата борсов дебют за Uber не се очаква поне до началото на следващата година.
Uber вече премина редица стъпки, които се изпълняват при подготовка за листване, включително получаването на оценка от 41 млрд. долара при последния кръг по набиране на финансиране и продажбата на конвертируеми облигации, чиято стойност отчасти е свързана с бъдещата цена на акциите.
Според анонимните източници кредитната линия не е нужна на компанията, за да финансира ежедневните си операции.
За последните пет години – от основаването си досега - Uber набра над 5 млрд. долара под формата на дълг и акции от инвеститорите. Освен това компанията работи по още един кръг набиране на средства, с което бизнесът вече може да се оцени на над 50 млрд. долара, пише още Wall Street Journal.
Освен това Uber може да похарчи доста за придобивки в близко бъдеще. Компанията има намерението да придобие бизнеса на Nokia с дигитални карти. След приспадане на разходите за заплати на шофьорите приходите на Uber за миналата година възлизат на близо 400 млн. долара.
Условията на тези кредитни линии преди евентуално листване би трябвало да са благоприятни за компаниите, дори и те да не са печеливши като Twitter, например, когато през 2013 г. социалната мрежа взе кредит за 1 млрд. долара преди пазарния си дебют.
За непубличните компании постигането на печалба често е необходимо условие, под което банките ще склонят да отпуснат големи суми за кратки периоди.
Модифицираният Ford, който бил забелязан в Питсбърг, е бил брандиран с надписа “Uber’s Advanced Technologies Center”. През февруари Uber Обяви, че ще открие изследователски център в града, където ще разработва самоуправляаема технология, чиято цел ще бъде да замени шофьорите в нейните таксита.
„Това превозно средство е част от нашите по-ранни изследователски опити, касаещи системите за картографиране, безопасност и анонимност“, гласи официално становище на компанията.
Точното картографиране е един от крайъгълните камъни на автономните автомобили, които разчитат на точно дигитално възпроизводство на реалния свят, с помощта на което да се придвижват по улиците и пътищата.
Опитите на Uber за създаване на автономна кола са дело на Carnegie Mellon University. Учебното заведение разполага с център по роботика, който разработва различни параметри за самостоятелно шофиране.
Главният изпълнителен директор Травис Каланик е оптимистично настроен относно автоматизирането на колите на компанията и намаляването на човешкия фактор при използването на превозната услуга. Именно човешкият елемент се явява най-големият оперативен разход за Uber.
Замяната на хората с роботи ще позволи на Uber да отговори на конкуренцията и да увеличи печалбите си, заключава The Guardian.