fallback

Музикаутор и New Media Lab в спор за прозрачността на пазара на музика

Прекратеният договор между двете организации повдига редица въпроси за възнагражденията на авторите на музика

15:28 | 19.03.15 г. 35

Дружеството за колективно управление на авторски права „Музикаутор“ не използва никакъв независим и прозрачен медиен мониторинг в момента, което ощетява авторите в музикалната индустрия. Липсата на подобен партньор означава, че в системата “автор - ползвател -  разпределение” липсва коректив. Това заявиха от компанията New Media Lab, специализирана в мониторинга на аудио и телевизионни програми с точен анализ на излъчените в ефира музика и реклами.

От New Media Lab посочват, че „Музикаутор“ едностранно е прекратило договора си с нея, без да даде ясни мотиви защо го прави, като по този начин оставя системата без възможност за външен коректив.

„Важно е да има независим медиен мониторинг, който да се ползва от дружествата като „Музикаутор“ и „ПРОФОН“. Те са коректив, чрез който цялата верига си гарантира и изгражда доверие. Така авторите следят какво е излъчвано от техните произведения и могат да преценят какво могат да очакват под формата на финансови средства, разпределени за техния труд“, коментира Лина Митова, която отговаря за бизнес развитието и маркетинга в New Media Lab.

По думите ѝ отчетите на New Media Lab имат задачата да валидират или оспорят отчетите, давани от медиите, които са длъжни да обявяват коя музика и колко пъти са излъчвали.

От своя страна, от „Музикаутор“ обявиха, че смятат, че българският изпълнител на услугата е избрал похват, който е далеч от установените норми за коректна бизнес комуникация.

Според „Музикаутор“ New Media Lab е търговска организация, а опитите ѝ за намеса във вътрешната дейност на дружеството са напълно неприемливи.

“Зад търсената от тях публичност по един частно-правен въпрос прозират много повече бизнес интереси, отколкото загриженост за дейността на „Музикаутор“ и защитата на неговите членове”, коментират от дружеството за управление на авторски права.

Като основна причина за прекратяване на отношенията с New Media Lab от „Музикаутор“ посочват направен сравнителен анализ, основаващ се на отчетите на компанията за мониторинг и тези на медиите. Той показва, че отчетите на New Media Lab са непълни, тъй като не обхващат напълно програмите на БНР и БНТ, които са от ключово значение за българските изпълнители. Сред другите пропуски, които посочват от „Музикаутор“, са липсата на възможности за мониторинг на филмова и фонова музика, както и заглавия на произведения, които присъстват в отчетите, съставени от ползвателите. “Голяма част от фонда на БНР е уникален и разнообразен, ето защо няма как голяма част от него да бъде фингърпринтирана. Няма компания, която да ви даде по-точни отчети за това от самото БНР, но и тези данни не са много верни“, коментира изпълнителният директор на New Media Lab Константин Куситасев. Според него не е възможна 100% разпознаваемост на произведенията, тъй като става дума за изпълнения на живо, концерти и други.

„Лишавайки се от тези отчети, „Музикаутор“ остава с непълни собствени отчети“, уточни още той. По думите на Куситасев New Media Lab разпознава около 90% от българската музика, излъчена в ефир, както и 95% от изпълнената чужда музика. Изключение има само за програмите “Хоризонт” и “Христо Ботев” на БНР. Като цяло за музикалните радиа и телевизии разпознаваемостта на компанията е около 95 на сто.

По думите на изпълнителния директор на „Музикаутор“ Иван Димитров дружеството винаги е било коректен партньор, а в момента разглежда други възможности за извършването на мониторинг. Днес представители на „Музикаутор“ имат среща с BMAT, испанска компания, която развива бизнеса си в 35 държави по целия свят.

“Тя има сериозно портфолио и възможности. От известно време водим преговори с нея. През последните пет години работим изключително прозрачно и ще продължим да го правим”, коментира Димитров, допълвайки, че „Музикаутор“ предоставя информация, която е без аналог в цяла Европа.

От дружеството за колективно управление на авторски права твърдят, че срещата може да доведе до сключването на ново партньорство за медиен мониторинг, а необходимото време за наваксване на пропуснатите 4 месеца без ползването на подобна услуга ще отнеме между 4 и 6 месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:33 | 14.09.22 г.
fallback