Ако някой може да направи златните бижута отново модерни за американците и европейците, това е Apple Inc., пише Bloomberg.
Търсенето на златни украшения в САЩ, Великобритания и Италия се е свило наполовина през последното десетилетие, сочат данни на Световния съвет по златото, анализирани от Bloomberg. Спадът се обяснява с предпочитанията на купувачите, които търсят повече бели метали като сребро и платина.
Статутът на Apple като марка, задаваща модата, означава, че новият му умен златен часовник с цена от 10 хил. долара, както и жълтите iPhone и MacBook могат да привлекат потребителите към други златни украшения, смята Нийл Мийдър, консултант ценни метали в Metallis Consulting Ltd.
Apple, която определя златото като “уникално луксозно“ в рекламата си, е повлиявала и преди на потребителския вкус, като го насочи към смартфони с тъчскрийн и музикални плейъри. Часовникът на компанията ще донесе добра публичност на метала, който има репутацията на старомоден в САЩ и Европа, обяснява Мийдър.
„Ако ставаше въпрос за златно Ferrari, щеще да е просто проява на лош вкус, но ако използвате злато във високотехнологичен продукт като този, има повече смисъл за по-младите потребители“, коментира Скот Томсън, управляващ директор на Astley Clarke Ltd., която продава бижута в магазини като Harrods и Selfridges. „Това е определено положително влияние.”
Рубини, смарагди
Поп културата оказва влияние върху модата в бижутерията. Цветните скъпоценни камъни станаха модерни, след като известни личности като Кейт Мидълтън, Джесика Симпсън и Хали Бери носиха годежни пръстени със сапфири, рубини и смарагди. Цените на висококачествения смарагд са нараснали близо 15 пъти от 2009 г. до 2014 г., според Gemfields Plc.
Apple представи тази седмица часовника, който има и по-евтини модели с алуминий и неръждаема стомана и дава различни възможности на потребителите – например да отключват врати, да резервират полети и да пазаруват с едно потупване на китката. Компанията плати за 12 страници реклама в списание Vogue.
Не всички са убедени обаче в тезата, че часовникът ще подкрепи продажбите на златни бижута. Хората няма да купуват повече злато заради часовника на Apple, а продажбите на скъпото устройство ще бъдат ограничени, смята Карол Фъргюсън, анализатор в SP Angel Corporate Finance LLP. Вероятно хората, които го закупят, вече са планирали да купят златен часовник, така че общото увеличение на търсенето на метала ще е слабо, казва тя.
„Много съм скептична, че това ще промени имиджа на златото“, казва Фъргюсън. „Дамската мода не следва технологичните тенденции, а бижутата в частност са силно индивидуално решение.”
Търсенето на часовника се очаква да бъде най-силно в Китай, където апетитът за злато вече е близо до рекорд, отчита Барт Мелек, анализатор в TD Securities в Торонто.
Според Мийдър ако приемем, че в един часовник има 50 грама злато и Apple продаде 10 хил. устройства, компанията ще употреби около половин метричен тон. За сравнение, общото годишно търсене на златни бижута в глобален мащаб е 2 153 тона, сочат данните на Съвета по златото.
Въпреки че количеството злато, което се използва за създаване на бижута в САЩ, е на едно и също равнище от 2010 г. насам, търсенето е намаляло с 62% през последното десетилетие, сочат данните на Съвета по златото. В Италия и Великобритания, най-големите производители в Европа, спадът е най-малко 60%.
„Витаят опасения, че златото се превръща в бижута за баби“, коментира Мийдър. „Да го видим употребено в толкова модерен контекст трябва да е положително за имиджа му.”