Ключовите софтуерни продукти на Microsoft - Windows, Office и сървърните продукти, са загубили част от блясъка си, а продажбите им през последното фискално тримесечие са се повишили с едва 4,6% спрямо година по-рано, посочват от компанията.
Ръстът се оказа по-слаб от очакванията на анализаторите и под повишенията от предходните две тримесечия - 9,5% и 10,5%, пише Wall Street Journal.
Освен това Microsoft даде финансовата си прогноза за фискалната година, която приключва през юни. Очакванията ѝ се оказаха под прогнозите на Wall Street, а фирмата се позова на силния долар.
Предварителният план за силен растеж се оказа нож с две остриета за Microsoft, защото насърчи високите очаквания след година, в която главният изпълнителен директор Сатя Надела показа интелигентни стратегически ходове, както и желание да промени начина, по който се правят част от нещата в компанията. Въпросът сега е дали разочароващите продажби на софтуерните продукти на компанията не са знак, че Microsoft вече не е толкова голяма сила на пазара.
Главният финансов директор на компанията Ейми Худ заяви, че сравнително слабите резултати се дължат отчасти на факта, че клиентите се насoчват от традиционните версии на софтуера Office, инсталирани на персонални компютри, към онлайн решения като Office 365 - нова версия на Office, която обаче носи по-малко приходи на Microsoft поне в краткосрочен план.
Продажбите на персонални компютри също не са толкова добри, което води до по-ниски приходи от продажбите на операционната система Windows и на Office, които често се продават заедно с компютъра. Скорошните промени в продажбите на някои пазари показват насочване към по-евтини лаптопи - тенденция, която не е в полза на Microsoft, защото фирмата генерира по-малко средства от Windows от тези устройства.
Худ твърди, че корпоративните клиенти на Microsoft продължава да купуват продуктите на компанията и да сключват дългосрочни договори за софтуерни и други продукти, което ще бъде полезно за компанията в дългосрочен план.
От компанията посочват, че един от двигателите ѝ занапред ще бъдат изчислителните облаци. Продажбите на облачните ѝ продукти, които включват Office 365, са се увеличили повече от два пъти през тримесечието, достигайки 1,3 млрд. долара. Облачният бизнес носи едва 5% от общите приходи на компанията, но е особено важен за бъдещето на компанията.
Худ посочва, че проблемите в Япония и Китай и силният долар спрямо чуждестранните валути са се отразили негативно на приходите на Microsoft. Според компанията силният долар ще намали с поне 4 процентни пункта ръста на приходите през тримесечието, което приключва през март.
За тримесечието, приключващо на 31-ви декември, компанията отчита нетна печалба в размер на 5,86 млрд. долара, или 71 цента за акция. През същия период година по-рано нетната печалба беше в размер на 6,56 млрд. долара, или 78 цента на акция.
Като цяло приходите на фирмата са нараснали с 8% до 26,47 млрд. долара. Анализаторите от Wall Street очакваха те да достигнат 26,3 млрд. долара.
Повече по темата можете да видите във видеото на Bloomberg.