Комисията за защита на потребителите (КЗП) успя да постигне частичен успех в усилията си да намали размера на неустойките, които потребителите дължат при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор. От институцията съобщават, че първият телеком, който ще намали таксите, е „Виваком“.
Компанията е поела ангажимент при предсрочно погасяване на договора потребителите да плащат най-много три стандартни месечни такси, независимо дали продължителността е 12 или 24 месеца.
Ако на абонатите е предоставена отстъпка от цената на абонаментните планове или от пазарната цена на закупени устройства, те ще трябва да възстановят и част от стойността на предоставените отстъпки.
Заради необходимите промени в счетоводната политика и софтуерните програми, промяната в практиката ще влезе в сила от 1 май 2015 година, съобщава още КЗП, позовавайки се на предложението на телекомуникационната компания. От "Виваком" уточниха, че още от 13 януари 2015 година започват да намаляват размера на неустойките и те ще бъдат в размер на шест стандартни месечни абонамента
Новите условия по договорите ще се прилагат само за потребителите, които са физически лица, коментират още от телекома.
В момента клиентите на мобилните оператори в страната дължат целия размер на абонаментните такси до края на срочния договор, в случай че решат да го прекратят преди края му. Тази практика беше определена от КЗП като неравноправна и регулаторът издаде предписание тя да бъде премахната. Мобилните оператори обаче не се съобразиха с това становище и на 15 септември Комисията заведе колективни искове срещу „Виваком“, Globul и Мтел.
Днес от КЗП съобщават, че „Виваком“ доброволно е предложила вариант по казуса и делата срещу нея се прекратяват. Работата с другите оператори обаче продължава.