IBM Corp обяви най-слабите си тримесечни резултати от 5 години заради намаляващото търсене на системи за запаметяване на данни и сървъри, съобщи Ройтерс.
В следствие на това акциите на компанията се сринаха с 4 на сто в следборсовата търговия.
Общите приходи на IBM са се понижили с 4% до 22,5 млрд. долара през първото тримесечие, докато анализатори очакваха те да достигнат малко над 22,9 млрд. долара.
Приходите на IBM за първите три месеца на годината са най-слабите от първото тримесечие на 2009 г., когато компанията отчете постъпления от 21,71 млрд. долара.
Приходите на компанията от Америка са се свили с 4 на сто, а в Азиатско-тихоокеанския регион – с 12%. Спадът на развиващите се пазари като Бразилия, Русия, Индия и Китай достига 11 на сто.
Нетната печалба на IBM за първото тримесечие се е понижила до 2,38 млрд. долара, или 2,29 долара на акция. Година по-рано печалбата беше малко над 3 млрд. долара, или 2,7 долара на акция. С отчитане на еднократните ефекти печалбата достига 2,54 долара на акция. Анализаторите, анкетирани от Ройтерс, очакваха нетната печалба да бъде 2,54 долара.
“Те отчитат спад на приходите за осми пореден път. Не отговориха на очакванията толкова много пъти, че вече е трудно да се проследяват”, коментира Фред Хики, редактор в The High-Tech Strategist newsletter.
Технологичният гигант преструктурира бизнеса си, като съкращава персонал и продаде сървърния си бизнес на Lenovo Group Ltd за 2,3 млрд. долара в усилията си да постигне целта си за оперативна печалба от 20 долара за акция през 2015 г.
Компанията потвърди очакванията си за оперативната печалба за цялата година – 18 долара на акция, но предупреди, че хардуерният ѝ бизнес вероятно ще продължи да среща спънки.
“Ние продължаваме да очакваме добри резултати в ключови области на растеж, макар че цялостният ръст на приходите ще бъде повлиян от предизвикателствата в хардуерния ни бизнес”, коментира в конферентен разговор главният финансов директор на IBM Мартин Шрьотер.
Софтуерният бизнес на компанията е единственият, който демонстрира признаци на растеж – приходите от звеното са нараснали с 1,6% до 5,66 млрд. долара, но ръстът се е забавил спрямо четвъртото тримесечие.
През миналия месец консултантската компания Gartner съобщи, че IBM е изгубила мястото си на световен производител на софтуер номер 2. Oracle Corp е заела мястото на IBM, която го удържаше в продължение на 4 години.
IBM планира да похарчи над 1,2 млрд. долара, за да разшири бизнеса си с уеб базирани софтуерни продукти. Компанията отчете, че приходите от облачни услуги са нараснали с над 50 на сто през тримесечието.
Наскоро компанията купи две фирми – Silverpop, разработчик на облачен софтуер, и Cloudant, старт-ъп за облачни бази данни, за да подкрепи този бизнес, припомня агенцията.
IBM похарчи общи 3,1 млрд. долара за придобивания през 2013 г.