„Липсата на квалифицирани кадри спира развитието на IT индустрията в България. Според проучване сред 30 водещи софтуерни компании у нас, те биха разширили 3 пъти бизнеса си, ако в страната имаше повече специалисти“, заяви в предаването Investbook на телевизия Bulgaria On Air Явор Джонев, председател на „Институт за прогресивно образование“ и гражданска инициатива Диалог в бъдещето.
Според него качеството на образованието е изключително ниско. „Основният проблем обаче е в нагласата, която се създава у децата още в ранна възраст. Още от малки им се вменява, че техническите професии не са за всеки, прекалено са трудни и едва ли ще успеят да се справят с обучението. Училищното образование е прекалено елитарно от гледна точка на социалните очаквания, че само малка част от подрастващите ще бъдат отличници и ще печелят олимпиади“, обясни Джонев.
По думите му университетските програми също са неадекватни. Само в някои фундаментални дисциплини, като математика, има добри предпоставки за даване на качествени знания, твърди експертът. „За съжаление студентите не получават елементарни познания по английски език, те не се учат да поемат отговорност за действията си, ходейки на работа след дипломирането си“, допълни Джонев.
Според програмиста Димитър Димкин програмите в университетите са прекалено стари. „В повечето случаи те не дават дори добри теоретични знания. Проектите, които се изпълняват от студентите, като практика, са прекалено сухи и неефективни. И тук не става въпрос за липса на пари и финансиране“, посочи той.
„В този сектор има достатъчно средства. Дори държавата би могла да пренасочи парични потоци, в случай на нужда. Действително би било добре да се помисли за финансови стимули за преподавателите, но не това е същината на проблема“, каза Явор Джонев. Той е категоричен, че ако искаме да бъдем богата държава, трябва да развиваме индустрия с висока добавена стойност и да се инвестира в образование.
По думите му софтуерната индустрия в България заема около 1% от брутния вътрешен продукт на страната. „След 10 години делът ще бъде много по-голям, а ако се направят нужните промени в образователната система, секторът може да достигне по дял от БВП дори туризма и то с много по-малко работна ръка“, посочи Джонев.