Американски студент е открил в китайската версия на софтуера за комуникация Skype редовно актуализиран файл. Той съдържа индекс с повече от 1100 думи, които очевидно служат за наблюдение и цензура на разговори в Skype, пояснява той в интервю за BusinessWeek.
Американският софтуерен концерн Microsoft придоби Skype през 2011 г. за 8,5 млрд. долара. Заедно с китайската компания TOM Online обаче още през 2005 г. бе разработена версия за тамошния пазар. Впоследствие Microsoft бе критикуван няколкократно от организации за човешки права, като Electronic Frontier Foundation, тъй като се напасва към изискванията на китайското правителство за цензура. Защото, за да си успешен на китайския пазар, трябва да се подчиняваш на ясно определени правила.
Преди това Microsoft призна, че версията на Skype за Китай съдържаща чат филтър, „за да се съобрази компанията с държавните закони". До каква степен Microsoft се съобразява с Китай, става за първи път по-ясно от разказа на 27-годишния студент Джефри Нокел и публикувания от него списък. На своя уебсайт той пише: "Тези списъци се използват както за цензура, така и за наблюдение, освен ако не е отбелязано друго".
Неговото изследване се ограничава само до текстово базирана комуникация, т.е. чат. Според Нокел софтуерът TOM-Skype изпраща съобщения към сървъра всеки път, когато потребителят използва някое от индексираните в списъка понятия. Автоматичното съобщение съдържа име на потребителя и час на съобщението, както и информация дали то е достигнало на адресата.
Не става ясно кой има достъп до сървъра със събраните данни. При всички положения обаче правителството има право да конфискува такива сървъри в случай на съмнение.
Сред изброените от Нокел понятия влизат политически термини, като „преди 22 години“, „Репортери без граници“ или имената на политика Дзян Джъмин, както и „Ферари, „сексвидео“ и „продажба на фойерверки“.
Работата на Нокел е оценена от професор в Университета на Ню Мексико с най-високата оценка А +.
Microsoft не е пожела да коментира материала на BusinessWeek. По ирония на съдбата концрнът е един от основателите на инициативата Global Network, с която бизнесът се призовава да участва в кампании за онлайн свободата на изразяване.