fallback

Мобилтел отчита срив на печалбата с една пета

България е страната, в която Telecom Austria Group отчита най-голям спад на приходите, сочат последни данни на компанията

14:41 | 28.02.13 г. 14
Автор - снимка
Редактор

Първият български мобилен оператор „Мобилтел“ отчита спад на приходите от продажба с 11,1% до 469,1 млн. евро за цялата фискална 2012 година. Изчистената от специални такси оперативна печалба (EBITDA) пада за отчетния период с цели 20,8% до 207,4 млн. евро, стана ясно от представените от изпълнителния директор на компанията за България Андреас Майерхофер финансови резултати на компанията. 

По-рано през деня подобен спад отчете и вторият мобилен оператор Globul. Приходите на компанията отчитат  спад от 12,9%, а печалбата се свива с 27,2%, обяви компанията.

Въпреки разрастването на предлаганите от компанията услуги ръководството очаква през текущата 2013 г, приходите на доставчика на мобилни услуги да продължат да падат, коментира пред Investor.bg Майерхофер.

„Ние ще разрастваме бизнеса и присъствието си в България, като предлагаме все повече и повече услуги на хората, но на този етап предварителните ни прогнози са, че приходите ни ще продължат да падат. Въпреки това ние ще продължим инвестиционната си програма“, коментира той.

По негови думи финансовите показатели са резултат от няколко фактора, които през 2012 г. са оказали значително влияние. Единият от тях са намалените цени за взаимно свързване на едро (терминиране), които от 1 юли 2012 г. са с между 50% и 70% по-ниски. Друг фактор за влошените резултати е постоянно разрастващата се конкуренция на пазара, както и неблагоприятната икономическа обстановка, довела до по-ниско потребление на комуникационни услуги.

„През 2012 г. българските потребители все повече си задаваха въпроса „Имам ли нужда от това?“, „Има ли смисъл да си купя втори телефон или втори мобилен пакет?“. През миналата година бе много по-осезаемо тяхното чудене, както и тяхното фактическо потребление“, посочи изпълнителният директор на най-големият мобилен оператор у нас.

В подкрепа на тази теза са и резултати от анализа на компанията, според който през  2012 г. средно един клиент на "Мобилтел" е плащал със 17,6% по-малко за мобилни услуги. Средният приход от фиксирана линия през миналата година намалява с близо 22%.

Майерхофер не пропусна да коментра и новите регулации, въведени от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), с които за по-малко от една година бяха свалени с над 50% цените на едно на мобилните услуги. Според него  мерките на комисията са били „брутално резки“ в сравнение с тези, предприемани в останалите страни от Европейския съюз.

„Смъкването на цените на едро бе толкова рязко, че компаниите на пазара едва успяха да реагират адекватно и навреме. Ние не сме против въвеждането на подобни регулации и дори приветстваме решението на КРС, но не сме съгласни подобни промени в цените да бъдат въвеждани толкова бързо, защото влияят негативно на пазара“, обобщи ръководителят на "Мобилтел" пред Investor.bg.

„Въпреки че взехме много драстични мерки за икономия на разходите, те не успяха да компенсират напълно неблагоприятните последици от пазарния натиск върху приходите“, допълни той.

Въпреки неблагоприятните пазарни условия "Мобилтел" успява да увеличи клиентската си база с 1,3% до над 5,6 млн. клиента през 2012 г. 23,2% пък е ръстът на клиентите на фиксиран интернет, които вече са близо 150 хил. Все повече потребители избират да ползват и цифрова телевизия от компанията, като увеличаването на тези абонати през разглеждания период е 105%. Данните показват, че клиентите на мобилен интернет също отбелязват сериозен ръст – клиентите на мобилен интернет са двойно повече през 2012 г, спрямо 2011 г.

Цялата Telekom Austria Group (TAG) отчита понижение на приходите от 2,8% през 2012 г. до 4,33 млрд. евро. Сравнимата EBITDA намалява с 4,7% до 1,64 млрд. евро. На мобилните пазари в Австрия, България и Хърватия продължава да съществува засилена ценова конкуренция, пояснява концернът. Компанията отчита двуцифрен ръст на приходите конкретно в Беларус, като причините за това са естественият растеж, стабилното вече състояние на валутата и увеличаването на цените.

Същевременно България е мястото, в което конценът отчита най-голям спад на приходите, уточнява TAG. Докато спадът в страната ни е в размер на 11,1%, в Австрия той е в размер на 5,3%, а в Хърватска - едва 0,1%. В Беларус пък е отчетен ръст от над 15%.

През цяла 2012 г. Telekom Austria повишава значително нетната си печалба до 103,8 млн. евро. Ръстът се дължи основно на икономиите на разходите и намалените разходи за преструктуриране.

Интензивната конкуренция на мобилния пазар, която продължава да се засилва през годината, води до значително намаляване на цените, особено в Австрия, България и Хърватия. Както и през предходни отчетни периоди, сериозните регулаторни мерки водят до допълнителен спад в приходите. За да компенсира негативните ефекти върху пазара, Telekom Austria Group поставя акцент върху конвергентните предложения за широколентов достъп до интернет, както и върху пакетните оферти. Групата продължава своята политика за икономии на разходите и подобряване на ефективността. Взетите мерки обаче не са в състояние напълно да компенсират натиска на пазара.

Очакванията на ръководството на Telekom Austria Group са за интензивна конкуренция в Австрия, България и Хърватия, която е възможно да се засили още повече. Това ще доведе до допълнително понижение на цените и тенденция за замяна на фиксирани с мобилни услуги в Австрия. В допълнение регулаторните мерки ще имат отрицателно въздействие върху приходите във всички пазари, но основно в България. Неблагоприятната икономическа обстановка ще продължи да въздейства негативно върху потреблението на комуникационни услуги и цените, се казва още в анализа на концерна. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:16 | 12.09.22 г.
fallback