Заради огромно отписване в своето изпаднало в криза американско дъщерно дружество T-Mobile USA германският концерн Deutsche Telekom отчита за 2012 г. гигантска загуба. За изминалата година компанията излиза на нетна загуба от 5,3 милиарда евро, съобщи в четвъртък телекомът. Преди година Deutsche Telekom генерира печалба от 557 млн. евро, предаде Ройтерс.
Това е първата загуба на бившия държавен монополист от десет години. През 2002 г. компанията отчете загуба от 24,6 млрд. евро – най-голямата дотогава загуба на германска компания.
Огромният минус за 2012 г. е резултат от отписване на стойността в T-Mobile USA от 7,4 млрд. евро, което бе обявено още през октомври. В момента концернът се опитва да постигне в САЩ споразумение за сливане с конкурента Metro PCS.
Базираният в Бон и котиран на индекса Dax концерн отчита спад на приходите от 1,4% до 14,7 млрд. евро. Но още по-притеснителен е сривът от почти 13% на печалбата преди данъци, лихви и такси (Ebitda). С тези данни компанията не успя да оправдае очакванията на пазарните анализатори.
През важното последно фискално тримесечие бившата държавна компания е увеличила силно своите маркетингови разходи. Телекомът изхарчи доста пари, за да спечели нови клиенти в Германия и САЩ и да задържи съществуващите. Затова не е изненада, че спад отчита и маржът – с 3,6 процентни пункта до 27,3 на сто, пише и Wall Street Journal.
Инвестициите обаче носят плодове само отчасти. Въпреки че телекомът увеличи броя на клиентите на мобилни услуги в Германия в края на декември с 3,3 процента до 36,5 млн., те харчат по-малко. Продажбите с мобилни услуги отчитат спад с 2,8% през четвъртото тримесечие в сравнение със същия период на миналата година.
По този начин телекомът отчита слабо бизнес присъствие и в сравнение с конкурентите си. Приходите от услуги (без приходи от продажба на оборудване) при Vodafone и E-Plus остават на непроменени, то при бранда на О2, борсовия новак Telefonica Deutschland има ръст от 7 процента.
В САЩ първият ръст на броя клиенти от три години насам се оказва скъпа инвестиция. Дъщерната компания T-Mobile е увеличила продажбите си преди всичко в бизнеса с големите продажбени обекти, например Wal-Mart, които обаче са с по-слаб марж. Ръст има и при предплатените клиенти. Що се отнася до клиентите на договор обаче, тук се отчита спад. Най-силно доказателство за спадащия бизнес в САЩ е спадът на оперативния марж на доларова база с 6 процентни пункта до 25%. Все още компанията не предлага новия iPhone на Apple, а без него е трудно да задържи своите клиенти на договор.
Въпреки тази загуба концернът няма да се откаже от нови инвестиции. „Милиардната загуба не значи, че нямаме средства. Не ни липсват пари, за да насърчим бъдещото развитие на концерна“, заяви председателят на борда на директорите Рене Оберман. Компанията ще даде и дивидент от 70 цента на акция – както бе планирано. За тази година е заложено изплащането на намален дивидент от 50 цента на акция. Телекомът държи и на направената през декември прогноза – печалбата преди данъци (Ebitda) трябва да е в размер на 17,4 млрд. евро.