Европейските защитници на неприкосновеността на личния живот планират координирана атака срещу интернет гиганта Google. С това властите, начело с Франция, искат да създадат правен прецедент срещу изявените световни компании, които се занимават и със събиране на лични данни, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
Както съобщиха в понеделник служителите на френската организация Commission Nationale de l'Information et des Libertés (CNIL), те планират заедно с други европейски инспекторати още преди лятото да предприемат репресивни мерки срещу Google, защото компанията не е отговорила "точно и ефективно" на предупредителни писма от всичките 27 национални агенции за защита на данните. Другите ведомства за защита на личните данни в ЕС трябва да гласуват до края на февруари предложението на Франция.
През октомври Франция вече алармира, че начинът, по който Google оперира с потребителските данни, представлява нарушение на европейското право. В началото на 2012 г. интернет компанията ревизира своята политика за поверителност, с което позволи на своите разнообразни услуги, като електронна поща и Youtube, да имат достъп до общите данни. С новата си система, въведена през март, Google обедини 60 политики за защита на личните данни в една и започна да трупа на едно място данните, получени от потребителите в отделните услуги, които предлага, включително в YouTube, Gmail и социалната мрежа Google+.
Защитниците на личната информация са изпратили на Google списък с искания и наред с други неща са поискали потребителите да могат по-лесно да се освобождават от задушаващата ги таргетирана реклама. Google получи срок от четири месеца за реакция и отговори през януари. В писмото си групата обаче не е засегнала достатъчно конкретно промените, оплаква се Изабел Фалк Пиерротен, ръководител на CNIL.
Отговорът на американската компания до комисията, изложен на 94 страници, е бил оценен от регулаторните органи като незадоволителен. Те описват подробно 12 „практически препоръки“, които Google трябва да приложи, за да сложи в ред правилата си за съхранение на личните данни. Първите 5 от тях изискваха компанията да предоставя на потребителите повече информация за това как ще бъдат използвани личната информация за тях и проследяването на действията им в мрежата, като специално внимание бе отделено на данните за установяване на местоположението им и данните за кредитните им карти.
Сега всички надзорни органи на ЕС заедно ще обмислят пътя си напред, казва тя. "Ние сме по-мощни, когато говорим с един глас, отколкото когато всяка страна прави отделни стъпки", казва Фалк Пиерротен. Все още не е ясно какви правни последици заплашват Google. Според ръководителя на CNIL неговата организация и други защитници на неприкосновеността на личния живот са готови дори да наложат сериозни парични санкции.
Сумите на глобите заради нарушаване на правото на неприкосновеност на личния живот варират във всяка страна. Във Франция глобата за повторно нарушение е до 300 000 евро. Националните комитети за защита на личните данни обаче се надяват да се създаде глобален пример за справяне с личната информация. Освен Google те изследват и социалната мрежа Facebook.